De V50 is de break-afgeleide van de nieuwe S40. Vroeger heette die V40, maar de type-aanduiding te laten passen bij de rest van het gamma, stijgt de break een trapje. Toch is het model niet bovengemiddeld langer dan een reguliere break-uitvoering in dit segment, wat de V70 wel was ten opzichte van de S60. Volvo zelf hanteert voor deze koetswerkvorm de benaming ‘sportwagon’ en claimt dat beide onderdelen van die benaming even belangrijk zijn. De sportieve uitstraling van het model zou dus niet ten koste gaan van het laadvermogen. De S40 en V50 zullen verkrijgbaar zijn met hetzelfde motorenpallet. De instappers zijn een 125pk sterke 1.8l benzinemotor en een 2.0 D met 136pk. Het zijn de enige viercilindermotoren uit het gamma. De andere motoren zijn vijfcilinder benzinekrachtbronnen en hebben vermogens van 140, 170 of 220pk. De S40 & V40 van het oudere type zullen nog tot juni 2004 verkocht worden met een 1.6 of 1.8 benzinekrachtbron of 1.9 dieselmotor (102 of 115pk) onder de kap.
Op de Volvo stand wordt uiteraard ook de rest van het gamma belicht. Noteer daarbij als blikvangers de C70 Cabriolet, die voortaan ook als Collection te krijgen valt met een specifieke binnen- en buitenuitrusting, de S80 die in februari van 2003 werd opgefrist en door tal van detailaanpassingen als chroomstrips onder de achterste lichtunits wat prestigieuzer werd. De Volvo XC90 werd in september 2002 gelanceerd als een SUV met vierwielaandrijving, maar is gebaseerd op het platform van een personenwagen. Aan boord is er plaats voor zeven personen. In het S60 en V70-gamma vallen vooral de R-versies op. Die vormen de sportieve top van het gamma en hebben 300pk onder de kap.