Autosalon van Brussel 2004 Volvo

Volvo
Bekijk 3 foto's
Door: BV 30-12-2003
Volvo toont op haar stand in Paleis 5 zowel de nieuwe S40 als de nieuwe V50 in Belgische première. Beide modellen lopen in Gent van de montageband. De S40 debuteerde in Frankfurt in september 2003. Een wagen die, aldus Volvo, tegelijk groter en kleiner werd. Groter omdat de voornaamste eigenschappen van Volvo’s vlaggenschip, inclusief een gelijkwaardig veiligheidsniveau, werden geïntegreerd en kleiner omdat de nieuwe compacte limousine met een lengte van 4,47m effectief 48 millimeter korter werd dan het huidige model. Dat je daar binnenin weinig of niets van merkt is vooral te danken aan de toegenomen breedte en hoogte. De vormgeving neemt aan de buitenzijde de voornaamste kenmerken van de S-reeks over. Een hoge bolle snuit met dominante grille, brede uitgesproken schouders en een kenmerkende achterpartij, maar toch weer wat moderner dan bij de 60 en de 80. De binnenzijde vertoont eveneens de kenmerken van de grotere limousines, maar met één belangrijke nieuwigheid; een platte zwevende middenconsole die op elegante wijze de tunnelconsole met het dashboard verbindt. Achter de middenconsole bevindt zich een opbergvakje. Het chassis en koetswerk zijn niet minder dan 68% stijver dan dat van zijn voorganger. Het onderstel zal door de Ford-groep ook nog gebruikt worden voor de nieuwe Focus en wordt al voor de Ford Focus C-MAX gebruikt in het segment van de compacte monovolumes, waar het de hedendaagse concurrentie de wind uit de zeilen neemt.

De V50 is de break-afgeleide van de nieuwe S40. Vroeger heette die V40, maar de type-aanduiding te laten passen bij de rest van het gamma, stijgt de break een trapje. Toch is het model niet bovengemiddeld langer dan een reguliere break-uitvoering in dit segment, wat de V70 wel was ten opzichte van de S60. Volvo zelf hanteert voor deze koetswerkvorm de benaming ‘sportwagon’ en claimt dat beide onderdelen van die benaming even belangrijk zijn. De sportieve uitstraling van het model zou dus niet ten koste gaan van het laadvermogen. De S40 en V50 zullen verkrijgbaar zijn met hetzelfde motorenpallet. De instappers zijn een 125pk sterke 1.8l benzinemotor en een 2.0 D met 136pk. Het zijn de enige viercilindermotoren uit het gamma. De andere motoren zijn vijfcilinder benzinekrachtbronnen en hebben vermogens van 140, 170 of 220pk. De S40 & V40 van het oudere type zullen nog tot juni 2004 verkocht worden met een 1.6 of 1.8 benzinekrachtbron of 1.9 dieselmotor (102 of 115pk) onder de kap.

Op de Volvo stand wordt uiteraard ook de rest van het gamma belicht. Noteer daarbij als blikvangers de C70 Cabriolet, die voortaan ook als Collection te krijgen valt met een specifieke binnen- en buitenuitrusting, de S80 die in februari van 2003 werd opgefrist en door tal van detailaanpassingen als chroomstrips onder de achterste lichtunits wat prestigieuzer werd. De Volvo XC90 werd in september 2002 gelanceerd als een SUV met vierwielaandrijving, maar is gebaseerd op het platform van een personenwagen. Aan boord is er plaats voor zeven personen. In het S60 en V70-gamma vallen vooral de R-versies op. Die vormen de sportieve top van het gamma en hebben 300pk onder de kap.

Geef commentaar
comments by Disqus