Het Cupra gamma vormt de sportieve kruin van het aanbod bij Seat. Nieuw daarin is de Leon Cupra R; de tot dusver krachtigste uitdrukking van de sportieve geest van het merk. Onder de kap zit een 1.8l turbomotor die goed is voor 225pk. Goed voor een sprint van 0 naar 100km/u in 6,9sec en een top van 242km/u. De Cupra is uiteraard herkenbaar aan een sportieve binnen- en buitenuitrusting en het onderstel en de remmen waren voorwerp van noodzakelijke aanpassingen. Het Cupra-gamma is overigens een schot in de roos. Samen met de 210pk sterke voorloper die in 2002 op de markt werd gebracht, werden er reeds meer dan 3300 stuks van verkocht. Seat had slechts gemikt op een verkoop van 3000 stuks over de volledige productcyclus. Nodeloos te zeggen dat de verwachtingen intussen fors naar boven zijn bijgesteld. Weinig verassend ook dat Seat een Cupra-versie van de Ibiza wil uitbrengen. Het prototype daarvan werd op het Autosalon van Genève voorgesteld en staat in Brussel op de stand van de constructeur. Het zal bij zijn commercialisering het eerste Cupra-model zijn dat zowel met een benzine (drukgevoede 1.8 20v) als een dieselkrachtbron (1.9TDi 150pk) verkrijgbaar zal zijn. De nieuwe Ibiza Cupra werd door SEAT Sport ontwikkeld in samenwerking met het Technisch Centrum van de constructeur. De sportiviteit wordt onderlijnd door details als nieuwe bumpers, een grille met ribben bovenaan en honingraatmotief onderaan, een verchroomde ovalen uitlaat, een grotere spoiler op het dak en lichtmetalen 17-duimsvelgen met vijf dubbele spaken. Ook het interieur van de Ibiza Cupra straalt sportiviteit uit met onder meer een exclusief stuur en sportzetels. Die zijn kenmerkend voor alle door Seat Sport ontwikkelde auto’s.
Nog zo’n sportief getinte Seat die als prototype op de stand staat te pronken, maar binnen de kortste keren in productie zal gaan, is de Ibiza Formula Racing. Seat wil deze sportief getinte uitvoering tussen het reguliere en het Cupra-gamma positioneren. De FR is herkenbaar aan een grille met honingraatstructuur, titaniumkleurig 15-duims lichtmetaal, zilverkleurige spiegels, een dubbele verchroomde uitlaat en titaniumkleurige behuizing van de lichtunits. Aan de binnenzijde vinden we zitmeubilair met uitgesproken steunkussens, een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspookmof, aangepaste wijzerplaten, een alternatieve pedalenset en aluminiumkleurige accenten. Het meest opvallende feature is echter het gedeeltelijk in zilver uitgevoerde dashboard. Onder de kap huist een 1.8l 20v turbomotor die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Die krachtbron is goed voor 150pk en 220Nm. Voldoende voor een topsnelheid van 216km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 8,4sec.
Het belangrijkste model op de Seat-stand is wat ons betreft het Altea prototype. Deze door Walter Da Silva getekende concept is afgeleid van de Salsa die al in 2000 werd voorgesteld. Het is nog een prototype, maar de Altea gaat zeer binnenkort in productie en de wijzigingen zullen beperkt blijven tot details. Seat noemt deze compacte monovolume een MSV, van Multi Sport Vehicle. Het model is 4,29m lang, 1,81m breed en 1,55m hoog. De sportief ogende koets wordt bij dit prototype gecomplementeerd door grote 19-duims lichtmetalen velgen met laagprofielbanden. De vier individuele zitplaatsen van het tentoongestelde exemplaar zullen op de productieversie ingeruild worden door meer conventionele voorzetels en een achterbank met ruimte voor drie. Onder de kap zit een 2.0l FSI, afkomstig van Audi, met 150pk. Die wordt gekoppeld aan een Tiptronic-automaat met zes verhoudingen.