Autosalon van Brussel 2004 Opel

Opel
Bekijk 4 foto's
Door: BV 30-12-2003
Pas in de lente van 2004 staat de nieuwe Astra bij de dealers, maar na de absolute wereldpremière in Frankfurt, zal de nieuwe Astra de ster zijn op de Opel-stand in Brussel. De Astra gooit, in tegenstelling tot aartsrivaal VW Golf, de traditionele Astra-styling overboord en oogt fris, gedurfd, krachtig en dynamisch. Opel bedacht voor het product dan ook niet voor niets het motto ‘Gedurfde vernieuwing’. In eerste instantie wordt de vijfdeurs voorgesteld, maar er komt ook nog een verassend dynamisch getekende driedeurs (een coupé zeg maar) en een break. Beide varianten worden pas later voorgesteld. Opel schuwt bij de introductie van de Astra ook de technologie niet. Een teken dat de constructeur zijn achterstand op dit vlak heeft weggewerkt. De Astra zal onder meer leverbaar zijn met het adaptieve IDSplus Ősysteem met permanente elektronische dempersturing (CDC), meedraaiende koplampen, een Hill-Start Assistant die de wagen ter plaatse houdt wanneer men op een helling vertrekt en DDS bandendrukcontrole. Veel van deze innovaties zijn een primeur binnen het segment.

Op motorisch vlak komen er vijf ECOTEC benzineversies met een vermogen van 90 tot 200pk en drie turbodieselmotoren. Deze laatste zijn in een door dieselrijders gedomineerd marktsegment van levensbelang. Een 1.7CDTI zal aangeboden worden met 80 en 100pk en een nieuwe van Fiat afkomstige 1.9CDTI zal de Astrarijders voor het eerst de mogelijk van een dynamische diesel bieden. De krachtbron ontwikkelt immers 150pk.

Voor het eerst op de stand te zien is ook de Vectra Break, die al tijdens december gelanceerd werd. Die staat op het onderstel met verlengde wielbasis (2.83m) van de Signum en trekt de klassieke, maar steeds minder voorkomende troefkaart van de beschikbare ruimte. Een echte functionele variant dus, maar wél een die te koop is met een aantal krachtige motoren. Tot 211pk bij de dieselmotoren en 177pk voor de benzineversies. Het dieselgamma zal overigens nog aangevuld worden met de 1.9CDTI-motoren in de lente van 2004. Het laadvolume bedraagt niet minder dan 530l en is uitbreidbaar tot 1850l.

Recentelijk werden ook de twee benjamins van het gamma, de Agila en de Corsa, onder handen genomen. Naast de klassieke facelift-items als nieuwe bumpers, aangepaste lichtunits en een gewijzigde grille, werd ook het motorenpallet van beide modellen uitgebreid met fiscaal aantrekkelijke 1.3CDTI dieselmotor. Bij de Agila werd de achterbank gewijzigd zodat er voortaan drie personen op kunnen plaatsnemen. De Corsa heeft dan weer recht op een nieuwe schone en zuinige 1.4l benzinemotor met Twinport-technologie. Die is 90pk sterk.

Net als het Renault-broertje (Traffic), biedt Opel de Vivaro aan in een monovolumekleedje. Die krijgt net als bij de andere van functionele wagens afgeleidde versies voor personenvervoer krijgt die de toevoeging Tour. Aan boord is er ruimte voor maximaal 8 personen. Het gamma is opgebouwd rond één benzineversie en drie dieselmotoren, waaronder een nieuwe 2.5CDTI met 135pk.

Opel toont ook nog twee prototypes. De eerste is de ECO-Speedster. Deze aangepaste, gesloten lichtgewicht bolide wordt aangedreven door een 112pk sterke ontwikkeling van de 1.3CDTI dieselmotor. Met het prototype haalde Opel niet minder dan 17 internationale snelheidsrecords binnen. Belangrijker, omdat het model aangeeft hoe Opel’s nieuwe designtaal wordt vertaald in een grote auto, is de Insignia. Deze moderne berline werd in Frankfurt voor het eerst getoond en heeft een elegante en dynamische lijn. Hij wijdt tevens verschillende technologische innovaties in, zoals het doorgedreven gebruik van LED-verlichtingstechnologie en pantograaf-deuren en kofferklep. Onder de kap zit een 5,7l V8 die afkomstig is uit de Chevrolet Corvette. Die ontwikkelt de gebruikelijke 344pk en stuwt de Insignia in minder dan 6sec naar 100km/u. De top is begrensd op 250km/u.

Geef commentaar
comments by Disqus