De Captur is één van de blikvangers bij Renault. Het is een studiemodel (4,22m lang, 1,95m breed en 1,58m hoog) van een compacte SUV. Het model biedt een duidelijke blik op de designtaal die Renault voor z'n toekomstige modellen ontwikkelt. Het showmodel heeft een 160pk en 380Nm stekre 1.6l twin-turbodiesel onder de kap. Die stoot amper 99gr/km CO2 uit, maar kan de 1.300kg zware trendy stadsrakker toch in 8 tellen naar 100km/u en een top van 210km/u stuwen.
De R-Space is het tweede studiemodel van het merk. Dat is volgens de Fransen een sportieve gezinsauto, maar bekijk hem vooral als voorbode voor de volgende Scénic. Hij meet 4,25m in de lengte, 1,85m in de breedte en 1,55m in de hoogte. De boordplank is op de bestuurder afgestemd, maar achteraan draait alles om de kinderen. Zevenentwintig elektromotoren bedienen er verschillende in de hoogte instelbare elementen waardoor de achterzijde kan evolueren van een volledig vlak oppervlak, over een conventionele zetel tot een ruimte met een tafel. Of zelfs een willekeurige vorm. De R-Space wordt aangedreven door een amper 900cc grote driecilindermotor, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Die is net zo krachtig als een conventionele 1,6l en levert 110pk en 160Nm. Een hoop emissiebeperkende maatregelen (waaronder een start/stop-systeem) beperken de uitstoot tot 95gr/km en het verbruik tot 3,7l/100km.