Saab pakt in Genève uit met de voorbode van de nieuwe 9-3. Die heet PhoeniX en is van de hand van Jason Castriota. Het is een 2+2 met vleugeldeuren en opvallende uitgewerkte dakbogen. Die zorgen voor meer neerwaartse druk, maar leveren in tegenstelling tot een koffervleugel geen aërodynamische strafpunten op. De koets heeft een Cx van amper 0,25. Onder de motorkap zit een 200pk sterke 1.6l benzinemotor met 200pk de van BMW afkomstig is. Tussen de achterwielen zit nog eens een 34pk sterke elektromotor die elk van beide achterwielen afzonderlijk kan aandrijven voor een levendiger weggedrag.
De Zweedse constructeur introduceert ook de 9-5 Estate. Die onderscheidt zich vanaf de A-stijl van de berline door de aanwezigheid van zilverkleurige dakrails en een achterzijde waarin de D-stijlen zijn gecamoufleerd opdat de ruit één visueel geheel zou vormen met de extra zijruiten op de flanken. De kofferklep is elektrisch bedienbaar. De laadruimte lust minstens 527l bagage. Leg je de achterbank plat dan wordt de laadvloer maximaal 1,96m lang en past er 1.600l in.
Saab presenteert eveneens het nieuwe 9-3 Griffin-gamma. Die nieuwe benaming is een verwijziging naar de beeltenis in het logo van de constructeur. En de 9-3 krijgt niet alleen een nieuwe naam, maar wordt ook aan de binnen- en buitenzijde lichtjes opgefrist en ondergaat enkele technische updates. De dieselmotoren uit het aanbod (130, 160 of 180pk sterk) zijn geoptimaliseerd nog enkele grammetjes CO2-vriendelijker. De zuinigste telg blaast nu elke kilometer nog slechts 119gr de atmosfeer in (verbruik: 4,5l/100km). De benzinemotoren zijn voorzien van variabele kleptiming en directe injectie en krijgen zuurstof door het inlaatkanaal geperst door een twin-scrol turbo. De eerste levert 163pk en 320Nm en de krachtigste versie tekent voortaan voor 220pk (+10pk) en 350Nm. Hier daalt de CO2-uitstoot 4%.