De 350Z werd van nul ontworpen, maar maakt toch gebruik van een aantal reeds bestaande componenten. Zo is het chassis afkomstig van de Nissan Skyline en is de motor van de VQ-familie die Nissan al sinds 1994 gebruikt. Het chassis werd voor de gelegenheid ingekort. Nissan blijft in elk geval trouw aan het principe van een echte compacte coupé; de motor is centraal voorin geplaatst en drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde bak en er is plaats voor slechts twee personen.
Het strakke design, met de geprononceerde wielkasten, lange motorkap en sterk aflopende daklijn, wordt in Europa steeds gecomplementeerd door een voorbumperspoiler, achterspoiler en bodemprofielen. Die beperken de luchtweerstand tot 0,29 en elimineren de lift bij hogere snelheden (tot nul dus). Ook onderhuids werden aanpassingen doorgevoerd opdat de 350Z zou voldoen aan de eisen van de Europese consumenten. Nissan zorgde voor een betere onderdrukking van het geluid, trillingen en schokken. Daarnaast wordt een grotere radiator gemonteerd, komen er extra koelvinnen op het achterdifferentieel en is er een geperfectioneerde ophanging. De brandstofstank is overgenomen van de Japanse versie, heeft een inhoud van 80l en is daarmee de grootste in zijn klasse.
De 3,5l V6 met o.a. dubbele nokkenassen en continue variabele kleppenlift is goed voor 280pk bij 6.200t/min. en een koppel van 363Nm bij 4.800t/min. De aandrijfkracht wordt door een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak via een ééndelige aandrijfas in koolstofvezel Ődie oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de Le Mans racewagens van Nissan- naar de achterwielen overgebracht. De 350Z bereikt een begrensde topsnelheid van 250km/u en kan van 0 naar 100km/u in 5,9sec. Voorwaar geen beschamende cijfertjes. Een hydraulisch bekrachtigd tandheugelsysteem voor de besturing moet voor een hoge stuurprecisie zorgen. De remmen zijn van Brembo, dat voor de nieuwe Z een systeem met schijven rondom koos. Vooraan hebben de klauwen vier zuigers, achteraan zijn dat er twee.
De sportief ingedeelde cockpit wordt gedomineerd door een instrumentenblok met centraal geplaatste toerenteller. De wijzerplaats zit niet vast aan het dashboard, maar aan de stuurkolom zodat het meebeweegt wanneer het sportstuurtje in de hoogte- of diepte wordt versteld en de positie dus ideaal blijft. In het midden van het dashboard zitten nog drie kleine ronde instrumenten (een voltmeter, oliedrukmeter en boordcomputer) in aparte behuizingen die naar de bestuurder zijn gericht. Een verwijzing naar de 240Z. Beide zetels in het interieur zijn anders opgevat. De bestuurderszetel is diep geprofileerd en heeft een zeer uitgesproken zijdelingse steun, ontworpen om ook bij een zeer dynamische rijstijl de bestuurder op z’n plaats te houden, terwijl de passagierszetel wat breder is en meer is afgesteld op comfort. Vanaf november van dit jaar is het model ook bij ons te koop.
Nissan toont ook nog de Dunehawk. Dat is een concept (het zoveelste) van hoe de 4x4 van de toekomst er uit zou kunnen zien. In dit geval kozen de ontwerpers voor een stoer design dat de eigenschappen van een SUV en een monovolume moet combineren. Zo is er aan boord plaats voor zeven inzittenden. De aandrijving is voor rekening van Nissan’s ALL MODE 4x4 systeem. Een doorontwikkelde versie van het systeem dat momenteel in de X-Trail zit. Volgens de constructeur zorgt dat systeem voor een weggedrag dat vergelijkbaar is met dat van een berline, terwijl er geen compromissen wat betreft off-road eigenschappen moeten gesloten worden.
De Japanners tonen ook de vernieuwde X-Trail, die we eerder al aankondigden. Er zijn wat uiterlijke wijzigingen, maar die zijn miniem. Aan de binnenzijde is het nieuwe dashboard belangrijker, terwijl -in tegenstelling met eerdere berichtgeving- er ook onder de kap nieuws te rapen valt. De huidige 2.2l common-rail diesel met een eerder bescheiden vermogen van 114pk wordt vervangen door de diesel met gelijke inhoud uit de Primera. Die is 136pk sterk.