Alfa Romeo biedt de 166 aan met vier benzinemotoren, waarvan één nieuwe, en twee diesels. De 150pk sterke 2.0TS, de 2.5 V6 24v met 188pk en de 3.2 V6 24v met 240pk zijn de gekende benzinemotoren. Een 3.0 V6 met 220pk komt nu tussen de twee topmotorisaties in. De turbodiesels zijn de 150pk sterke 2.4JTD 10v en de 175pk sterke 2.4 Multijet (common-rail directe injectie van de tweede generatie) met 20 kleppen. Alle motoren, met uitzondering van de nieuwe 3.0 V6 benzine die enkel met een vijftrapsautomaat te krijgen valt, worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde bak met zes verhoudingen. De Multijet diesel kan ook gecombineerd worden met een vijftrapsautomaat.
We hadden al geruchten opgevangen over een supersportwagen van Alfa Romeo (gepubliceerd in onze rubriek Kortom), en die werden in Frankfurt bevestigd. Op de stand pronkt immers de 8c Competizione. Dat is een samentrekking van de ‘8c’ die Alfa in de jaren ’30 en ’40 in catalogus had staan en ‘Competizione’ dat een eerbetoon is aan de 6C 2500 Competizione waarmee Fangio en Zanardi in 1950 de Mille Miglia reden. Een sportwagen dus met historische roots en dat straalt ook af van het ontwerp. Het lijnenspel van deze 4,27m lange, 1,90m brede en 1,25m hoge bolide is onmiskenbaar retro. De lange V-vormige snuit en volle voorvleugels met lange ovalen lichtunits, en niet in het minst de achterzijde met de ronde lichten en het korte uitgesproken lipje erboven zijn allemaal elementen die rechtstreeks afkomstig zijn van modellen uit het verleden, zoals de 33 Coupé Stradale en de Giulia TZ. De hele koets is uitgevoerd in met karbonvezel versterkte kunststof.
Onder de motorkap schuilt niet een uitgeboorde V6 (afkomstig uit de GTA) zoals gedacht, maar een 4.2l V8 die bij één van de meer exclusieve zustermerken geleend wordt. Die is goed voor 400pk. Met amper 1.500kg op de weegschaal, achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak resulteert dat in een topsnelheid van meer dan 300km/u. De spurt naar 100km/u kan in 4,5sec.