Autosalon van Frankfurt 2003 Opel

Opel
Bekijk 5 foto's
Door: BV 15-09-2003
Met de Vectra break en vooral de nieuwe Astra toont Opel twee wereldpremières die bepalend zullen zijn voor de toekomst van het merk.

De nieuwe generatie van de Astra behoudt de wielbasis (2,61m) van de huidige Astra, maar groeit in de lengte met 14cm, in de breedte 2cm en in de hoogte 4cm. De nieuwe koetswerkstijl van de vijfdeurs die de spits af bijt (later volgt nog een sportiever getinte driedeurs en een break), breekt duidelijk met die van het huidige model. Opel’s nieuwe vormtaal zoals die met de Vectra werd gelanceerd voorziet een opvallende plooilijn op de motorkap, die hier ook nog terugkomt op de kofferklep en in het interieur, een geprononceerde oplopende schouderlijn en een brede grille. Die wordt gedomineerd door een brede verchroomde lat met in het midden het merkembleem. De opvallende wielkasten, de grote 3d-koplampen (verkrijgbaar met adaptieve verlichting die afhankelijk van snelheid en stuurhoek meedraait in de bochten) met transparante lens en de grote achterlichten maken het plaatje compleet. Aanvankelijk zal de Astra aangeboden worden met vijf benzinemotoren en drie dieselkrachtbronnen die allen voldoen aan de Euro4-norm. De benzines hebben een inhoud van 1.4 tot 2.0l (met turbo) en vermogens van 80 tot 200pk. Van de drie diesels is alvast de krachtigste nieuw; het gaat om de 1.9 CDTI met een vermogen 150pk. Die common-rail turbodiesel van de tweede generatie is afkomstig van Fiat.

Voor de ophanging wordt gebruik gemaakt van McPherson veerpoten en een hulponderstel vooraan en een torsieas met dubbelwandig U-profiel aan de achterzijde. Nieuw, en tevens een primeur voor dit segment, is CDC (Continuous Damping Control). Een adaptieve demping als onderdeel van het optionele ‘IDSPlus’-chassis (Interactive Driving System) dat bliksemsnel de hardheid van de schokdempers kan aanpassen aan de rijomstandigheden.

Het interieur wordt, zoals de toegenomen buitenafmetingen lieten verwachten, weer wat groter. De intelligente koetswerkindeling zorgt voor een toename van de schouderruimte voorin met 3cm en een welgekomen 5,5cm meer hoofdruimte achterin. De passagiers op de achterbank krijgen ook 1,7cm meer ruimte voor de benen. Opel trekt ook de kaart van de technologie. Zo zal je kunnen opteren voor een gewone of een volautomatische klimaatregeling met luchtkwaliteitssensor, is er een audiosysteem met MP3-functie, kan je ook opteren voor een digitale radio (DAB - met CD-kwaliteit), zijn er een aantal nieuwe infotainmentsystemen in dubbel-DIN-formaat en komt er ook een navigatiesysteem, een kleurenscherm en een ingebouwde stemgestuurde mobiele telefoon. Uit de Meriva komt het TWIN-Audiosysteem dat toelaat dat de achterste inzittenden met een hoofdtelefoon een andere geluidsbron beluisteren dan in de rest van de wagen. Tijdens de lente van 2004 moet het model bij de dealer staan.

Met de voorstelling van de Break is de Vectra-familie voltallig (na de berline, GTS en Signum). Deze functionele variant wordt wat groter dan de reguliere Vectra en krijgt een verlengde wielbasis van 2,83m. Daardoor meet de Break 4,82m in de lengte, 1,79m in de breedte en 1,50m in de hoogte. De maximale laadlengte bedraagt net geen 2 meter en het laadvolume kan met een neergeklapte achterbank oplopen tot 1.850l. Dat is even veel als bij de Omega. Ook de beschikbare ruimte op de achterbank gaat erop vooruit. De knie- en beenruimte achteraan bedragen voortaan 94 en 967mm. Een nieuwe troef van de Break wordt het FlexOrganizer systeem. Dat is opgebouwd rond twee rails die in de achterste zijpanelen zijn verwerkt. Daarin kan de gebruiker tussenschotten en netten plaatsen om de laadruimte naar wens in te delen.

Opel zal de Break van meet af aan leveren met vier benzinemotoren en drie turbodiesels. Het gamma omvat de drie nieuw ontwikkelde aluminium motoren uit de Signum: de rechtstreeks ingespoten 2.2-liter benzinemotor met 155 pk, de 2.0 turbo met 175 pk en de 3.0 V6 CDTI turbodiesel die 177pk sterk wordt, naast de minder krachtige versies. De topmotor wordt de 211pk sterke 3.2l V6. De commercialisering van dit model wordt nog voor de jaarwissel verwacht.

Opel toont ook nog de Insignia. Een designstudie met dynamische coupélijnen, innovatieve deuren en variabele ruimte op de achterste zitplaatsen.

De Insignia is de eerste echte grote wagen die de nieuwe designtaal van Opel aangemeten krijgt. De studie is 4,80m lang, 1,91m breed en 1,41m hoog. De koets wordt gekenmerkt door een hoog radiatorrooster met driedimensionaal effect dat is geperst uit massief aluminium. Het is een verwijzing is naar talrijke modellen uit Opel’s geschiedenis. De koplampen zijn een evolutie van de exemplaren die momenteel in de nieuwe designtaal van Opel gebruikt worden, maar de constructeur maakt hier zowel voor- als achteraan uitsluitend gebruik van LED verlichtingstechnologie. De plooilijn op de motorkap die de laatste modellen van het met de bliksemschicht typeert, is ook hier aanwezig. Ze loopt niet door over het dak, maar komt wel terug in de vormgeving van de achterklep en de bumper. De Duitse constructeur stapte voor dit grote model af van de typische sedan-configuratie en tekende de Insignia als een coupé, maar dan wel één met 4 deuren. De studie rust op indrukwekkende 21-duims velgen uit gesatineerd aluminium met gepolijste elementen. De achterste deuren schuiven naast de auto naar achteren, en laten door het ontbreken van een B-stijl een onbelemmerde ingang vrij. De portieren zijn opgehangen aan pantograafarmen die het gebruik van storende rails overbodig maken. De bestuurder kijkt op 3d-instrumenten die -alweer- met LED-technologie verlicht worden. Er zijn controlesatellieten voor de meest frequent gebruikte functies. De secundaire bedieningspanelen zijn verborgen onder schuifdeksels op de middenconsole.

De basis van het concept is een nieuw achterwielaandrijvings- systeem van GM, dat momenteel wordt ontwikkeld voor een wereldwijd gebruik in de toekomst. Onder de kap zit een 5,7l V8 die afkomstig is uit de Chevrolet Corvette. Die ontwikkelt de gebruikelijke 344pk en stuwt de Insignia in minder dan 6sec naar 100km/u. De top is begrensd op 250km/u.

Geef commentaar
comments by Disqus