De nieuwe driedeurs wordt 3,66m lang, 1,46m hoog en 1,66m breed. Dat is even breed, maar 19cm minder lang en 6cm minder hoog dan de C3, ondanks het delen van heel wat onderdelen en het platform. De C2 ziet er in de eerste plaats modern en robuust uit. De ontwerpers gebruikten sterk uitgesproken rondingen in combinatie met scherp afgelijnde vlakken. Grote verticale lichtunits en een radiatorrooster met groot verchroomd logo geven het geheel wat karakter. De uitgesproken wielkasten moeten de stabiele wegligging benadrukken en terwijl de lijn tussen de voorste- en achterste zijruit zichtbaar onderbroken wordt. Achteraan zijn de achterlichten, de vorm van de kofferklep en de omvattende bumper bepalend voor een glad en elegant voorkomen. Aan de binnenzijde trekt Citroën, zoals wel meer merken tegenwoordig, ook in dit segment de kaart van de moduleerbaarheid. De individuele achterzetels zijn afzonderlijk van elkaar over de lengteas te verschuiven en uiteraard kunnen ze ook volledig neergeklapt worden. Dat gaat sneller en makkelijker dan voorheen dankzij een systeem met vijzels. De kofferklep bestaat voortaan uit twee delen. Het gedeelte met de ruit, dat naar boven opent, en een klep die naar onder openklapt.
Omdat de basis gelijk is aan die van de C3, neemt de C2 een groot aantal elementen over. Dat gaat van comfortelementen als een stuurwiel dat verstelbaar is in hoogte en diepte tot enkele motoren. Onder de kap komen in het totaal drie benzine- en één dieselmotor. De instapversie krijgt een 1.1i in het vooronder die goed is voor 61pk bij 5.500t/min. en 94Nm bij 3.200t/min. Een 1.4i ontwikkelt 75pk bij 5.400t/min. en 118Nm bij 3.300t/min. terwijl de krachtigste versie (die VTR zal noemen) een 1.6i 16v ingelepeld krijgt. Die levert 110pk bij 5.750t/min en 147Nm bij 4.000t/min. Dieselen kan met de 1.4 HDi. De achtklepper levert 70pk 4.000t/min en 150Nm bij 1.750t/min. Afhankelijk van de versie zal de C2 uitgerust worden met ABS, ESP, tractiecontrole, noodremhulp, vier frontale en zijdelingse airbags en gordijnairbags. De C2 wordt nog dit jaar bij de dealer verwacht.
Na de C-Crosser en C-Airdream concept cars stelt Citroën nu de C-Airlounge concept car voor. Bij de vormgeving van de koets werd bijzondere aandacht besteed aan de luchtgeleiding. Een onderdeel waarin Citroën in het verleden al gold als één van de experts. De inspanningen leveren hier een uitzonderlijk goede luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,26 op. Het interieur is ontworpen om reizen zo aangenaam mogelijk te maken voor 4 of 5 inzittenden. Om de ruimte achterin volledig te kunnen benutten ontwikkelde Citroën een modulair systeem dat toelaat de configuratie afhankelijk van het aantal inzittenden te wijzigen. De passagiers kunnen bovendien kiezen tussen verschillende interieurthema’s die de binnenruimte van vloer tot plafond omvormen. De zetels worden gebruikt voor projecties. Optische vezels en videoprojecties werden daartoe in de vloerbekleding en de armsteunen geïntegreerd.