Over de 5-Reeks gaan we het in dit dossier niet meer uitgebreid hebben omdat die in onze nieuws- en testrubrieken al uitgebreid aan bod is gekomen. Wat we natuurlijk wel moeten vermelden is dat BMW op haar stand twee nieuwe versies van de 5 voorstelt. Het gaat om twee nieuwe benzinemotoren die ook al voor de vorige generatie beschikbaar waren; de 525i en de 545i. Daardoor bestaat het gamma voortaan uit de 520i, 525i, 530i, 545i en 530d. De meest compacte van de twee nieuwkomers is een 2,5l zescilinder-in-lijn met dubbele VANOS die 192pk sterk is. Die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 545i V8 met een inhoud van 4,4l is tot de komst van de nieuwe M5 het topmodel. De krachtbron ontwikkelt 333pk. Daarmee accelereert het model van 0 naar 100km/u in 5,8sec. De topsnelheid is zoals steeds begrensd op 250km/u.
De autobouwer uit Munchen toont ook een nieuwe instapversie van de Z4. Die krijgt een 2.2l zescilinder-in-lijn onder de kap die 170pk sterk wordt. Daarmee haalt de tweezitter 100km/u in 7,7sec en behoort een topsnelheid van 225km/u tot de mogelijkheden. De krachtbron wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een Steptronic automaat met evenveel verhoudingen zal in de optielijst staan.
Bij de coupé’s van de 3-Reeks is de 320Cd een nieuwkomer. BMW introduceert na de krachtige 330Cd met drieliter benzinekrachtbron ook de compactere 150pk sterke viercilinder diesel in de dynamische koetswerkvariant. BMW belooft flukse prestaties, met een spurt van 0 naar 100km/u in 8,8sec en een uitstekende handelbaarheid. De basisprincipes zitten alvast goed, want het principe van achterwielaandrijving wordt bij de 320Cd gecombineerd met een perfecte 50:50 gewichtsverdeling.
Met de BMW 6-Reeks Coupé breit de constructeur een vervolg aan een lange geschiedenis van grote luxe-coupés. Een geschiedenis die zijn voorlopig eindpunt bereikte met de stopzetting van de productie van de vorige 6-Reeks in 1989. Deze nieuweling (4,82m lang, 1,85m breed en slechts 1,37m hoog) heeft geheel volgens de traditie de motor vooraan en een ver naar achteren geschoven cockpit voor twee volwassenen voorin en met twee noodzitjes achterin, al belooft BMW ook hier quasi-volwaardige zitplaatsen. Voor de vormgeving wordt rijkelijk gebruik gemaakt van de Flame-Surfacing-technologie die het mogelijk maakt om bolle en holle vormen op eenzelfde plooilijn te combineren. Dat zorgt voor een dynamisch voorkomen, met typische BMW-accenten als de niertjes en de dubbele koplampen, aan de bovenzijde afgezoomd door een langgerekte richtingaanwijzer. De bolle daklijn, en nog veel meer de hoge kofferlijn met doorgetrokken schoudertjes, en de vorm van de achterlichten zijn een duidelijke knipoog naar het design van de 7-Reeks. Het interieur is geënt op dat van de 5 en de 7.
Net als bij deze limousines wordt gebruik gemaakt van het Idrive-systeem met een enkele centrale draaiknop voor de groepering en vereenvoudiging van de meeste functies. De kofferruimte zou voldoende groot zijn voor twee golftassen en een koffer. Onder de kap komt de 4.4l V8, gekend uit de 745i en de nieuwe 545i die op dezelfde stand staat. Die krachtbron ontwikkelt -zoals gezegd- 333pk en 450Nm koppel. Daarmee haalt deze coupé -probleemloos- de elektronisch begrensde topsnelheid van 250km/u. De spurt naar 100km/u moet kunnen in 5,6sec. De autobouwer uit München zal deze krachtbron combineren met 3 versnellingsbakken, allen met 6 verhoudingen. Een manuele bak, een automaat met steptronic of een Sequentiële bak met een pook én bedieningsmogelijkheden aan het stuur, zoals in de F1. Dankzij een lichtere aluminium voorkant, motorkap en deuren, een kofferklep in synthetisch materiaal en spatborden vooraan in een thermoplastisch materiaal, kon het gewicht beperkt worden tot +/- 1.600kg, met een gewichtsverdeling in de buurt van de ideale 50:50 verhouding. Dat zorgt niet enkel voor de uitstekende prestaties of een goede balans, maar ook voor een meer gangbaar verbruik, aldus BMW. De commercialisering is voorzien voor het einde van dit jaar. Later volgt nog een cabrio.
De X3 is het eerste ‘Sports Acitivity Vehicle’ of SAV. Het is de productieversie van de xActivity Concept Car die in januari op het Salon van Detroit werd getoond. De koetswerkverhoudingen van de X3 zijn klassiek voor een SUV (wat het eigenlijk is), maar dit model is één van de eerste waarbij die gekoppeld worden aan compacte buitenafmetingen. Ook hier maakt BMW gebruik van de Flame Surfacing Technologie met een karakteristiek en fris geheel als resultaat. De typische BMW-accenten als de niertjes zorgen voor een duidelijke herkenbaarheid, maar de vorm van de voor- en achterlichtblokken en de oplopende lijn van de achterste zijruitjes zijn nieuw. Bolle wielkasten, een grote wielbasis en een aflopende daklijn zorgen ook bij stilstand voor een sportief voorkomen.
Onder de kap komen in eerste instantie twee 3-liter zescilinder-in-lijn motoren. Een benzine, de X3 3.0i, en een diesel; de X3 3.0d. De eerste levert 231pk en bezorgt de wagen een topsnelheid van 210km/u. De diesel is 204pk sterk en levert een indrukwekkend koppel van 410Nm. Ook dat is voldoende voor een topsnelheid van 210km/u. Optioneel zal BMW op beide versies een hogesnelheidsafstelling (beschikbaar met het sportpakket) aanbieden. Die stelt de benzine in staat snelheden tot 224km/u te halen terwijl de diesel dan tot 218km/u snel zal zijn. Beide motoren worden gekoppeld aan handgeschakelde bak met zes verhoudingen. Een vijftrapsautomaat is optioneel. Nadien volgen in verschillende stappen nog andere motorisaties. Voor de aandrijving ontwikkelde de constructeur uit München de xDrive. Deze vierwielaandrijving laat een doorlopende variatie van het koppel toe tussen de voor- en achteras. Het systeem analyseert steeds de behoefte van elk wiel en grijpt onmiddellijk in als dat wenselijk is. Daardoor zou over- en onderstuur tot een minimum beperkt worden, maar het systeem zorgt ook op het onverhard voor een uitstekende tractie. Het interieur is sober, stijlvol en rustgevend dankzij de uitgekiende kleurenschakeringen. De nieuwe X3 zal begin 2004 beschikbaar zijn in Europa en Noord-Amerika. De andere markten volgen later.
Ook de grote SUV van de BMW, de X5 werd voor de gelegenheid onder handen genomen. Hij krijgt de 4.4l V8 onder de kap, in dit geval met 320pk, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Voldoende voor een spurt naar 100km/u in 7sec. De topsnelheid is afhankelijk van de banden; met banden van het type V haalt deze X5 een top van 240km/u. Met banden van het type H is het welletjes bij 210km/u. Het ziet er naar uit dat de standaard bandenset in ons land van het type H zal zijn. Eveneens nieuw is de drieliter zescilinder-in-lijn diesel. Die heeft een common-rail directe injectie van de tweede generatie, is ook afkomstig uit de 7 en goed voor 218 of 211pk (omwille van de fiscale drempel) en 500Nm. De topsnelheid bedraagt hier steeds 210km/u. Accelereren naar 100km/u kan in 8,3sec. Standaard wordt de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar ook de automaat is hier een optie. Daarnaast werd het uiterlijk tot aan de A-stijl hertekend. Nieuwe koplampen, bredere niertjes en een hogere motorkap zijn de belangrijkste verschilpunten. De aandrijving is voortaan voor rekening van de xDrive, hetzelfde systeem als voor de X3.