Achter het typisch gewelfde dashboard zit een interieur dat vooral opvalt door de multivariabele achterbank. Daarop is standaard plaats voor 2 inzittenden, maar een bank voor drie zal in de optielijst staan. Ze is neerklapbaar, verschuifbaar en kan in een verticale positie geplaatst worden. Zo varieert de kofferruimte van 270 naar 620 of zelfs 910l. Het interieur kan ook omgevormd worden tot een echte lounge. In samenwerking met Mitsubishi (de nieuwe Colt krijgt hetzelfde onderstel als de forfour) ontwikkelde Daimler-Chrysler een nieuw gamma compacte motoren. Er zijn twee 1.5l driecilinder-in-lijn common-rail diesels met en vermogen van 50- en 70kW en er zijn ook drie benzinemotoren. De eerste is een 1.1l driecilinder met een vermogen van 55kW. De twee andere zijn viercilinders, met een inhoud van 1.3l (70kW) en 1.5l (80kW). Standaard worden die gekoppeld aan een conventionele vijfbak, maar ook een gerobotiseerde zesbak zal leverbaar zijn. De verkoop start in het voorjaar van 2004.
Autosalon van Frankfurt 2003 Smart
De nicheconstructeur toont op haar stand in Franfurt de forfour. Dat is smart’s antwoord op de vraag naar een compact model voor vier personen. De wielbasis van de nieuweling wordt net zo groot als de totale lengte van een gewone smart City Coupé; 2,5m dus. Een sportiever getinte stijl wordt verkregen door het gebruik van grote wielen, nauw aansluitende wielkasten en korte overhangen. Op die manier blijft de lengte tot nog beperkt tot 3,75m. De ontwerpers bedachten de forfour met een snuit met lachend gezicht en vier afzonderlijke koplampen. De achterzijde heeft wat weg van de laatste Opel Corsa, maar vormt ook de link met de rest van het smart-gamma, met alleenstaande achterlichten die zijn ingewerkt in een kunststofpaneel aan weerszijden van de bolle achterklep. De Tridion-veiligheidskooi die het passagierscompartiment van vervorming vrijwaart, is ook hier zichtbaar uitgevoerd.
Geef commentaar
comments by Disqus