Autosalon van Frankfurt 2003 Peugeot

Peugeot
Bekijk 5 foto's
Door: BV 01-09-2003
De constructeur uit Sochaux heeft haar stand in Frankfurt opgedeeld als een lagune met verschillende eilanden met elk een eigen thema. Het merk met de leeuw stelt haar volledige gamma tentoon, inclusief recente toevoegingen als de 206 RC en de 307 Coupé-Cabriolet die bij ons nog niet gecommercialiseerd is.

Er gaat ook extra aandacht uit naar de 406 Coupé, die onlangs werd gerestyled. Pininfarina, die ook al tekende voor het gelauwerde originele design, zorgde voor discrete aanpassingen aan de voorbumper met een agressiever ogende luchtinlaat met verchroomde horizontale lamellen en een nieuwe smalle luchtinlaat onderaan de motorkap. Voor het overige werden enkel de velgen gewijzigd, maar het interieur werd wel nog voorzien van een opgewaardeerde binnenbekleding en sierstrips in geborsteld metaal.

Peugeot toont ook nog drie studies; de 4002, de 407 Elixir en de Hoggar. Die laatste is een opvallend gestyleerde tweepersoons buggy die wordt aangedreven door niet één, maar twee dieselmotoren. De wagen bestaat uit een carbon monocoque met honingraatstructuur met aan de bovenzijde twee holle roestvrij stalen rolbeugels. In de minimalistische, moderne cockpit zijn aluminium en leder de overheersende materialen en een dubbele toerenteller (één voor elke motor) is het meest opvallende instrument. De Hoggar stond eerder ook al op het Autosalon van Genève.

De 4002 is een uitvoering van het winnende project van de tweede Peugeot Design-competitie. Dit maal was het thema ‘de toekomst’. Uit de meer dan 2800 toegestuurde ontwerpen, ontving de 4002 het meeste stemmen. Stefan Schulze, een 32-jarige Duitse Graficus, ontving een geldprijs en een trofee, maar de wellicht grootste eer is de uitvoering en tentoonstelling van een levensgroot model van zijn winnende ontwerp. De inspiratie werd gevonden in de Peugeot 402, uit 1936, waarvan het model de radiatorrooster met achterliggende koplampen bijna letterlijk overneemt. De vorm van de koplampen is dan weer een verwijzing naar veel recentere realisaties van het Peugeot. Peugeot’s Style Center heeft meer dan 4 maanden nodig gehad om de ideeën van Stefan Schulze om te zetten naar een praktijkmodel.

De Fransen tonen in Duitsland ook nog de 407 Elixir. Dat is een studie die aangeeft in welke stijl de toekomstige 407, als opvolger van de 406, zal evolueren. De ontwerpers kozen voor dynamische en toch elegante vorm die werd bekomen door een lange snuit en een hoge, korte achterzijde. De meest opvallende stijlkenmerken vooraan zijn de als een mond gevormde grille en de ver in de flanken doorlopende lichtunits. Op de flank zorgt de hoge gordellijn en de door een enkele vloeiende pennentrek afgelijnde glaspartij voor een versterking van het dynamische aspect, zonder dat het geheel daardoor minder stoer wordt. Aan de achterzijde zijn de lichtunits, de panoramische achterruit en de dubbele uitlaatpijpen de meest opvallende elementen.

Het interieur van deze coupé bestaat uit vier individuele verstelbare kuipzetels voor een maximaal comfort. Het instrumentenbord en de middenconsole zijn klassiek van vormgeving, maar ogen modern dankzij het rijkelijk gebruikte aluminium. De veiligheidsvoorzieningen omvatten driepuntsgordels op alle zitplaatsen, voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers en niet minder dan negen airbags. Dat zijn twee frontale exemplaren, vier zijdelingse plofkussens, gordijnairbags én een in de stuurkolom geïntegreerd opblaaskussen dat de knieën van de bestuurder beschermt.

Onder de kap zit een volledig nieuwe zescilinder HDI-diesel met 2.7l inhoud. Een motor die samen met Ford werd ontwikkeld en binnen afzienbare tijd in een aantal modellen -waaronder de Jaguar S-Type- terug te vinden zal zijn. Hier ontwikkelt de krachtbron net iets meer dan 200pk. Het maximumkoppel bedraagt 440Nm. Een Tiptronic-automaat, afkomstig van Porsche, zorgt voor de overbrenging.

Om af te sluiten ook nog even melden dat Peugeot in Frankfurt nog twee andere nieuwe HDI-dieselmotoren, ontwikkeld door PSA en Ford, voorstelt. Het gaat om de tweede generatie van de 2.0HDI, voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder die waarschijnlijk net geen 140pk sterk zal zijn en bij Peugeot al zeker onder de kap van de 307 komt en een nieuwe 1.6l HDI die goed is voor 100pk en op termijn zal aangeboden worden in het vooronder van de 307 en de 206.

Geef commentaar
comments by Disqus