De Civic werd voor modeljaar 2004 hertekend. De voorbumpers zijn voortaan voorzien van een bredere luchtinlaat en lijnen die overvloeien in de wielkasten. Er zijn nieuwe koplampen die voortaan van het projector-type zijn. De driedeurs krijgt een maasvormig radiatorrooster, terwijl de vijfdeurs een grille krijgt met drie lammellen in plaats van één. Om de merkidentiteit wat beter te benadrukken werd in beide gevallen ook het Honda-logo groter. De LS Civic modellen zullen ook worden uitgerust met zijspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, zoals bij de Accord. Zijdrempelprofielen accentueren de flanken. De vijfdeursmodellen krijgen ook nog een hertekende achterbumper en een windgeleider op de kofferklep. Van zowel de drie- als de vijfdeurs zijn de achterlichtblokken hertekend. Het interieur werd bedacht met wat extra chroomkleurige inzetstukken en nieuwe stofjes.
Maar het Civic-gamma wordt niet alleen opgefrist, het wordt ook uitgebreid. Bovenop het huidige 1.7CDTI en 1.4 en 1.6 benzineaanbod zal Honda nu ook een 2-liter benzine aanbieden voor de vijfdeurs. Die is 160pk sterk en is afkomstig uit de CR-V, maar kreeg een aangepaste sturing. Deze topversie heeft recht op 205/55 R16 banden op specifieke 16-duims lichtmetalen velgen, mistlichten, een maasvormig radiatorrooster, halflederen zetelbekleding, witte wijzerplaten en VSA stabiliteitscontrole bovenop de standaarduitrusting.
De 2-liter is ook verkrijgbaar als driedeurs, waar hij Sport zal noemen. Daar moet het model met een specifieke styling met o.a. een voorspoiler en zijprofielen, lichtmetalen velgen en een zetelbekleding met rode inzetstukken een brug vormen tussen de 1.6 en de ultrasportieve, 200pk sterke Type R. Die Type R werd zelf ook een beetje opgefrist, maar belangrijker dan de uiterlijke aanpassingen is daar de vervanging van het vliegwiel door een exemplaar dat 30% lichter is en een betere motorrespons. Daardoor is de 2004 Type R 0,2sec sneller in de spurt van 0 naar 100km/u. De oefening kan voortaan in 6,6sec.
Het Civic-gamma wordt bovendien uitgebreid met de Civic IMA. Dat is de sedan-uitvoering van de Civic die wordt aangedreven door een 1.3 i-DSI VTEC-motor gekoppeld aan een 65 mm elektromotor. Daarmee presteert hij even goed als een 1,6-liter motor en is hij even zuinig is als een 1-liter motor. Dit model was al verkrijgbaar in de USA, in Japan en in het VK, en komt nu ook in Europa op de markt.
De Honda CR-V kreeg voor modeljaar 2004 ook al een opfrisbeurt. Die blijft echter beperkt tot nieuwe richtingaanwijzers en verchroomde deurgrepen en klinken op de topmodellen. Bovenaan het gamma wordt wel een CR-V Executive toegevoegd. Die is bedoeld voor de klanten die overstappen van een berline uit een hoger segment. De Executive is dan ook uitgerust met een zwart of titaniumkleurig lederen interieur, bumpers en zijprofielen in koetswerkkleur en een verchroomde uitlaat.
Bij de Accord is het de dieseluitvoering die met de meeste aandacht gaat lopen. De diesel werd al in Genève getoond, maar nu pas is het model klaar voor de commerciële lancering. De eerste volledig door Honda ontwikkelde dieselkrachtbron heeft een cilinderinhoud van 2.204cc en ontwikkeld 150pk bij 4.000t/min. Het maximumkoppel bedraagt 340Nm bij 2.000t/min. Voldoende om de nieuwe Accord en Accord Tourer in respectievelijk 9,4 en 10,1sec van 0 naar 100km/u te doen accelereren. De topsnelheid bedraagt 210km/u in het eerste en 198km/u in het tweede geval. Het gemiddeld verbruik voor de sedan zou beperkt blijven tot een uitstekende 5,4l/100km. De Tourer heeft 4 deciliter meer nodig.