Volvo reduceerde de jongste jaren de uitstoot van z'n DRIVe-modellen drastisch. En dat zet het merk, nu de overheidsstimuli daarvoor nog in voegen zijn, natuurlijk graag in de verf. Maar het grootste nieuws dat je bij Volvo kan sprokkelen, zijn de S60 en V60. De break is de recentste toevoeging aan het gamma.
De V60 bestond voorheen niet. Wou je bij het Zweedse merk een break, dan moest je opteren voor de compactere V50 of de grotere V70. Nu is er dus een tussenmaat die is verpakt in een opvallend dynamisch koetswerk. Ondanks een laadklepopening van meer dan één meter, een in drie delen neerklapbare achterbank en neerklapbare passagierszetel vooraan moet je de V60 niet meteen nemen voor het laadvermogen. In normale toestand bedraagt dat 403l.
Benzinemotoren zijn er met 150, 180, 203 en 240 en zelfs 304pk. De topper, de T6, rijdt al na 6,6 seconden 100km/u heeft een begrenzer om de topsnelheid op 250km/u in te tomen en beschikt over vierwielaandrijving om het vermogen optimaal te verdelen. Dieselrijders krijgen steeds een vijfcilinder aangerijkt. Die heeft als D3 een slagvolume van 2 liter en 160pk of als D5 een vermogen van 205pk uit 2,4l zuigerverplaatsing.