Sinds de Golf IV Cabrio uit productie is, moet VW het zonder een dakloze versie stellen, maar daarin komt nu verandering. De New Beetle, op hetzelfde platform als de uittredende Golf IV en met identieke mechaniek, krijgt immers de reeds lang aangekondigde cabriovariant. Die ging in januari op het autosalon van Detroit in première en is nu voor het eerst in Europa. Dit maal opteerden de ontwerpers niet voor een rolbeugel maar voor onzichtbare verstevigingen aan het koetswerk en versterkte A-stijlen. Twee rolbeugels schieten achter de inzittenden naar boven als het risico op een koprol door een rol- en impactsensor wordt aangegeven. Het uiterlijk leunt -opzettelijk- dicht aan bij dat van de originele Kever Cabrio, met een stoffen vouwdak dat niet onder de gordellijn maar bovenop de denkbeeldige C-stijl wordt opgevouwen. De Beetle zal uitgerust worden met vier motoren; drie benzines en een 1.9TDI diesel met vermogens van 75 tot 115pk. De motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De topmotor zal tegen meerprijs verkrijgbaar zijn met een nieuw ontwikkelde Tiptronic automaat met zes verhoudingen.
Met de Touran gaat Volkswagen zich -beter laat dan nooit- een stek toe-eigenen tussen de compacte monovolumes. Vooral de moduleerbaarheid van het interieur moet de sterkste troef worden. Het model zal immers plaats bieden aan zeven inzittenden. De tweede zetelrij bestaat uit drie individuele zetels die naar believen versteld, dichtgeplooid of verwijderd kunnen worden. Een derde zitrij met plaats voor twee personen is optioneel en vindt net als bij de Zafira in ongebruikte toestand een plaatsje onder de vloer. Met vijf zitplaatsen in gebruik kan je in de koffer nog steeds meer dan 600l bagage kwijt. De Touran zal in eerste instantie verkrijgbaar worden in drie uitrustingsniveau’s en met drie direct ingespoten benzine- (FSI) en dieselmotoren (TDI). Het vermogen daarvan varieert van 100 tot 136pk. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Het gamma van de Touareg, de 4x4 van het merk, wordt uitgebreid met twee nieuwe motoren. Het gaat om een 2.5TDI met 174pk en een V8 benzinemotor die 310pk sterk. Ook de Passat wordt een versie rijker want er staat voortaan ook een 180pk sterke V6 TDI in de catalogus. De luxelimousine van de constructeur, de Phaeton, ziet op haar beurt een V10 TDI aan het gamma toegevoegd worden. Die is 313pk en -belangrijker- 750Nm sterk.