Project 350 is iets minder dan 4m lang, 1,7m breed en 1,66m hoog, maar ondanks de compacte buitenafmetingen moet het op de Punto gebaseerde model de moduleerbaarheid en veelzijdigheid van een echte monovolume hebben. Uiterlijk probeert Fiat alvast niet te shockeren, maar het interieur is fris en origineel. Het tweekleurige dashboard heeft een donkere, zacht aanvoelende bovenzijde, een lichtkleurige onderkant voorzien van legplanken en opbergvakjes allerhande en een centraal gemonteerd instrumentenbordje terwijl de bedieningselementen traditioneel geplaatst zijn. De versnellinghendel werd in het midden op het dashboard gemonteerd, in een ergonomische positie dicht bij het stuur. De vijf zetels moeten comfortabel zijn en zijn flexibel opstelbaar. De voorzetels kunnen naar voor gekanteld worden om een tafelblad te vormen en de rugleuning van de achterzetels kan over een hoek van meer dan 45 graden versteld worden.
Net als bij de Stilo, wil Fiat potten breken op het vlak van veiligheid. De kleine monovolume die tussen de komende herfst en begin 2004 op de belangrijkste Europese markten zal geïntroduceerd worden wordt op dat vlak rijkelijk uitgerust. Het gaat om ABS, met remkrachtverdeler, optioneel ESP-systeem en zelfs een Hill Holder om het wegrijden op hellingen makkelijker te maken. De constructeur zal ook zes airbags monteren. Het lanceringsgamma staat reeds vast; een 1.4l 16-kleppen benzinemotor en een 1.3l Multijet 16-kleppen common-rail turbodieselmotor. Beide gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of de ‘Dualogic’ gerobotiseerde transmissie. Het aanbod wordt daarna binnen afzienbare tijd aangevuld met een 1.2 benzine en een 1.9 JTD Multijet.
Met de Fiat Simba concept car, overigens ook op de stand te zien, toonde Fiat eigenlijk al de opvolger van de Fiat Panda -zij het dan in een 4x4-uitvoering-. Het definitieve productiemodel staat nu op de stand als “Project 169”, maar dat wordt vermoedelijk ook gewoon ‘Simba’. Die moet zowel de Seicento als de eeuwige Panda vervangen. Ook hier weinig frivole lijnen, maar zuiver functionele eenvoud. Het moet een pittig stadswagentje worden dat zich aan de moderne levensstijl aanpast in plaats van zich ertegen af te zetten. Het geheel is 3,54m lang, 1,58m breed en 1,53m hoog en zal plaats bieden aan 4 tot 5 personen. Het interieur leunt wat meer aan bij dat van een monovolume in die zin dat de zitpositie wat hoger is dan gemiddeld en de ingenieurs ook hier opteerden voor een hoog opgesteld versnellingspookje. Een verschuifbare achterbank moet de klant de mogelijkheid bieden te kiezen tussen een maximale interieurruimte of een grotere koffer (meer dan 200l). Er komt er een 1.3l Multijet diesel onder de kap, bijgestaan door een 1.1 benzine met 55pk en een 1.2 met 60pk. Standaard wordt de hele handel gekoppeld aan een vijfbak die met de hand geschakeld wordt, maar ook op dit kleinste familielid zal Fiat de Dualogic aanbieden.
Voor jonge, sportieve klanten introduceert het Italiaanse motorconcern in Genève de Fiat Stilo 2.4 Abarth met manuele versnellingsbak. Die vijfcilinder 20v benzinemotor met 170pk wordt momenteel steeds geleverd in combinatie met de gerobotiseerde Selespeed versnellingsbak. De combinatie met een handgeschakelde vijfbak moet ook meer behoudsgezinde geïnteresseerden over de streep trekken.
De naam Marrakech (foto) roept beelden op van woestijn en vakantie in de ruimere zin van het woord, aldus Fiat. Daarom noemden ze hun concept car, met het uiterlijk van een ‘dune buggy’ op basis van de Simba zo. Het model meet 3,57m in de lengte, 1,61m in de breedte en 1,48m in de hoogte. Het heeft een open koetswerk met lage deuren zonder ruiten. Het model beschikt over een vierwielaandrijving met viscokoppeling en 16-duims velgen met 205/50 banden.