Er staat letterlijk geen maat op Lotus op het Autosalon van Parijs. De kleine Britse autoconstructeur pakt er uit met een serie concept cars waar grote autobouwers op slag maagkramp van krijgen. Het merk stelt er de Elite, Elise, Esprit, Elan, Eterne én een City Car concept voor. We overlopen ze snel even voor u.
De Elite was de enige die Lotus op voorhand aankondigde. Dat is een sportieve 2+2-zitter met de motor voorin, zij het achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling. Het gaat om een 5-liter V8 met turbo van Toyota-origine met een vermogen tot 620pk. Een centrale die de Britten ook in nog een paar andere creaties leggen. De Elite moet 100km/u halen in 3,5 à 3,7 seconden. Als Lotus z'n zin krijgt is hij in 2014 realiteit.
Met de Eterne wil Lotus een graantje meepikken in het segment van de vierdeurs sportwagens. Dat is het selecte clubje waarin momenteel de Aston Martin Rapide en Porsche Panamera een robbertje uitvechten. Hopelijk in 2015 bij de dealer, eveneens voorien van de voorin gemonteerde 5,0l V8.
In 2013 komt er dan eindelijk een nieuwe Esprit. Ook die wordt aangedreven door de hierboven al meermaals vernoemde achtpitter. Met 620pk, maar er staat ook een basisversie met "slechts" 550pk op de planning. En zoals het past bij de Esprit, ligt het blok hier achter het passagierscompartiment. Daarin passen twee inzittenden.
De nieuwe Lotus Elan is ook voor 2013. Maar die heeft weinig van z'n voorwielaangedreven voorganger. De motor ligt centraal en drijft de achterwielen aan. Standaard krijgt de Elan twee zitplaatsen, maar tegen een meerprijs kan er een klein achterbankje gemonteerd worden. Onder de kap komt een 4-liter grote versie van de V6 die momenteel al de Evora aandrijft. Vermogens gaan van 400 tot 470pk.
De Elise is net nog opgefrist en gaat nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Een opvolger is er dus maar in 2015. Die wordt toegankelijker en meteen ook wat zwaarder, maar z'n tweeliter turbomotor zal tot 340pk opwekken. Lotus belooft een sprinttijd van 4,3 seconden.
Tot slot stelt Lotus ook nog de City Car Concept voor. En daarvoor heeft het op dit ogenblik geen productieplannen. Het autootje is gebaseerd op de door Giugiaro getekende Proton EMAS die eerder dit jaar in Genève te zien was. Het autootje moet vooral Lotus' band met eigenaar Proton in de verf zetten. Iets wat je makkelijk over het hoofd kan zien, zeker nu het bedrijf uitsluitend gebruik maakt van Toyota-motoren en transmissies.
Nieuws is er ook nog uit het gamma van de recent gelanceerde Evora. De atmosferische 3,5l V6 met 280k en 350Nm laat zich voortaan niet alleen koppelen aan een handbediende zesbak, maar ook aan een gerobotiseerd exemplaar met even veel verhoudingen. De Evora automaat gaat naar 100km/u in 5,5 tellen en haalt 250k/u. Toch een kleine krachttoer; de automatische versie weegt geen kilo meer dan de variant met handbak. De Evora S krijgt een opgewaardeerde krachtbron. Nog steeds atmosferisch, maar wel 350km/u en 400Nm sterk. Geen automaat hier, wel wat specifieke koetswerkopsmuk. En de sprint kan in 4,8 tellen, terwijl de top naar 275k/u wordt opgetrokken.