De Fransen zijn toe aan de tweede generatie van de C4. De eerste maakte in 2004 een einde aan de carrière van de Xsara. Eind dit jaar staat de vijfdeurs die in Parijs debuteert inde showroom.
De nieuwe C4 wordt 4,33m lang, zowat 1,80m breed en geen anderhalve meter hoog. Dat betekent dat hij ondanks een relatief compact ogende koets telkens enkele centimeter in omvang toeneemt. Het opvallende, bolle profiel van de huidige generatie sneuvelt ten voordele van een meer behouden lijnenspel. In de koffer past 408l.
De instapper wordt een 1.4 benzine met 95pk. Goed voor een top van 183km/u en een 140gr/km CO2-afgifte. Erboven zit een 1.6 VTi die 193km/u haalt en de sprint afhaspelt in minder dan 11 tellen. De topper wordt een 155pk sterke 1.6l turbomotor; de enige die meteen een zesbak krijgt. De combinatie sprint in 8,7 tellen, haalt 214km/u en verbruikt 6,3l/100km (145gr/km CO2). Dieselen kan met een HDi die 90pk achter de hand houdt - standaard gepaard aan een vijfbak. Het verbruik bedraagt slechts 4,2l (of elke kilometer 110gr CO2). Erboven komt ook nog een 110pk sterk exemplaar van dezelfde. De topper wordt een 150pk sterke tweeliter met zesbak. Daarnaast noteren we de e-HDi - die pakt onder meer uit met een verbeterde rolweerstand en aërodynamica. Eerst komt een versie met 109gr CO2-afgifte op de markt. En een versie met amper 99gr CO2 staat ook in de planning.
Aan de zijde van de C4 staat ook meteen de DS4 te blinken. Beide modellen delen dezelfde bodemplaat, maar de DS4 eigent zichzelf een meer "premium" positionering toe. Het lijnenspel van de 4,27m lange, 1,81m brede en 1,53m hoge vijfdeurs neigt naar dat van een SUV, maar pakt wel uit met een coupé-achtige daklijn. Een panoramische voorruit is standaard. Aan boord is er plaats voor vijf inzittenden en er is ruimte voor 370l bagage. Het onderstel krijgt een specifieke afstemming en de remmen zijn performanter. Onder de kap komen diesels met 110 en 160pk terwijl de 1.6l turbo benzinemotor 120, 155 of 200pk sterk wordt.
Van de DS3 introduceert Citroën de Racing-uitgave. Die was ook al in Genève te zien en heeft een met 3cm verbreed koetswerk, is gebaseerd op het Sport Chic-uitrustingsniveau van de constructeur, maar bulkt ook nog eens van de specifieke uitrusting. Koolstofvezel was het geprefereerde materiaal bij de keuze van de binnen- en buitenaankleding. Onder de kap zit een 207pk sterke 1.6l turbomotor, gekoppeld aan een zesbak en bijgestaan door grondige aanpassingen aan de ophanging. Citroën denkt er zo'n 1.000 stuks van te bouwen. De prijs bedraagt € 31.340.
Uiteraard pakt Citroën ook nog uit met een concept. In dit geval gaat het om een 3,45m lange, 1,80m brede en 1,52m hoge eigenzinnige tweezitter die samen met kledingmerk Lacoste is uitgedacht. Citroën heeft zich uiteraard vooral gebogen over de zuinige driecilinder benzinemotor onder de kap en het originele koetswerk. Dat heeft immers geen deuren. Vooraan kan je onder het T-vormige dak plaatsnemen door uitsparingen in de flank. Wie op de neerklapbare achterban wil zitten moet over de koets klimmen. In de dakconstructie zit een stoffen dakje dat enige bescherming biedt bij regenweer. Als de zon daarentegen helemaal uit z'n dak gaat kan je voor extra verkoeling de voorruit laten zakken. Lacoste zorgde niet verrassend voor de originele bekledingsopties, met katoen voor het zitmeubilair, en inspireerde de talrijke prints die op het studiemodelletje te vinden zijn.