De opfrisbeurt die Nissan van de X-Trail voorstelt is een routineklus. Aan de binnenzijde wordt de materiaalkeuze wat verfraaid. Dat is vooral voor het instrumentarium het geval. De koets wordt geretoucheerd door ze van nieuwe lichtblokken, bumperschilden en een andere grille te voorzien, bovenop enkele nieuwe kleurenopties en bredere velgen. Nissan hield één oog op de luchtweerstand en die gaat één puntje omlaag (0,35 ipv 0,36). Onder de kap is het voornaamste nieuws dat de dieselmotor is aangepast om aan de Euro V-norm te voldoen. Nissan meldt niet of het vermogen daardoor is gewijzigd. Het vermeldt wel aangepaste versnellingsbakverhoudingen en een automaat met geoptimaliseerde weerstand waardoor het verbruik daalt.
De in het oog springende Concept van de Japanners heet Townpod. Ditmaal is niet de techniek bewonderenswaardig. Akkoord, onderhuids is de Townpod eigenlijk een geheel elektrische Nissan Leaf en die kunnen we nog steeds niet kopen in ons land. Maar het echte innovatieve is eigenlijk de inkleding. De Nissan Townpod is immers compact, maar zeer flexibel. Vier tegengesteld openende deuren moeten ervoor zorgen dat personen aan boord zich goed voelen, terwijl een doorlaadopening in het dak en twee klapdeuren achteraan de mogelijkheden voor bagage vergroten. Nissan gaat er immers van uit dat de grens tussen professioneel en recreatief gebruik van voertuigen in de toekomst zal vervagen.