Land Rover maakt op z'n stand plaats voor z'n nieuwe baby; de Range Rover Evoque. Een model dat gebaseerd is op de LRX Concept Car uit 2008. De Britten blijven opvallend dicht bij het lijnenspel van het studiemodel. Alle karakteristieke elementen, met inbegrip van het zwevende dak en de sterk oplopende gordellijn, overleefden de transitie. De Land Rover-ingenieurs stonden voor de opdracht om de CO2-uitstoot van het model te reduceren. Je zal daardoor kunnen kiezen uit versies met vier- of voorwielaandrijving. Die laatste zullen dankzij een start/stop-systeem (dat we al kennen uit de Freelander) in combinatie met een 2.2l dieseleenheid - van PSA/Ford-origine - een CO2-afgifte van minder dan 130gr/km kennen. Meer details over motoren en interieur zijn nog niet bekend. Dit dossier wordt aangepast zodra LR die informatie publiek maakt.
De Evoque hoeft zich als voorwielaandrijver ook niet eenzaam te voelen. Land Rover introduceert ook een Freelander die behalve wat uiterlijke opfrismaatregelen, ook de amputatie van z'n integraalaandrijving onderging. Dat beperkt de terreineigenschappen zowel als het gewicht en het verbruik. De 2.2l dieselmotor (niemand in ons land koopt de 3.2l V6 die nu aan de Euro V-norm voldoet) is grondig onder handen genomen. Hij bestaat nog steeds in een versie van 150pk, nu met 420Nm - er is een nieuwe versie met een identiek koppel maar 190 paarden op stal.