De nieuwe Astra vijfdeurs is een schot in de roos. Opel maakt dan ook vaart met de introductie van nieuwe varianten. In Parijs kunnen we de productieversie van de break bewonderen en krijgen we een voorbode van de driedeurs te zien.
Van oudsher kiest ongeveer 1 op 4 Astra-klanten voor een break. En die staat in november bij de dealer. Opel heeft in de laadruimte de meeste onhandige hoeken geëlimineerd en pakt uit met effen, vlakke wanden. In normale toestand past er 500l in de koffer, maar dat kan oplopen tot 1.550l. Daarvoor is de achterbank in ongelijke delen (60/40) neerklapbaar. Dat kan inspanningsloos met een druk op een knop in de zijwanden van de koffer. De Sports Tourer deelt zijn voetafdruk met de vijfdeursversie. Het motorenpalet omvat in het totaal 8 versies in benzine en diesel en er is een start/stop-systeem op komst. Dat wordt eerst aangeboden in combinatie met de 95pk sterke 1.3 JTD van de EcoFlex-versie, maar wordt later nagenoeg algemeen. De topper is eveneens een diesel; de 2.0 CDTI met 160pk en 380Nm. Standaard krijgt die een handbediende zesbak, maar ook een zestrapsautomaat hoort tot de mogelijkheden. Opel weet dat die centrale in de Astra Sports Tourer slechts 5,1l/100km verbruikt en dat de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 134gr/km.
Opel stelt op z'n stand ook de Astra GTC Paris tentoon. Denk de eigenzinnige koetswerkkleur, de dikke 21-duimers en de frivole aankleding weg en je kijkt naar de productieversie van de Astra 3-deurs die officieel op een latere beurs wordt geïntroduceerd. Zonder in detail te gaan biedt Opel wel een blik op de eigenschappen van het model. De GTC Paris beschikt over een tweeliter viercilinder turbo benzinemotor die gekoppeld wordt aan een start/stop-systeem. Een handbediende zesbak en een elektronisch differentieel op de vooras versluizen het vermogen naar het asfalt terwijl een opgewaardeerde versie van de Opel's adaptieve ophanging de koets in het gareel houdt.