Peter Yates' Bullitt had net zo goed een middelmatige B-film van het politiegenre kunnen zijn. Maar de geschiedenis heeft er anders over beslist. De thriller met Steve McQueen, Robert Voughn, de mooie Jacqueline Bisset en de (dan nog) jonge Robert Duvall werd een klassieker. Verplicht voer voor de filmliefhebber die benzine in de aderen heeft.
Het verhaal is niet eens flinterdun. De tactloze maar eerlijke rechercheur Bullitt beschermt een kroongetuige in een groot maffia-proces en stoot daarbij op een deskundig opgezette doofpotaffaire. Toch is het niet de verhaallijn of de hoekige acteerprestaties die eigen zijn aan het tijdperk, die de prent groot maken. Het is de negen minuten durende achtervolgingsscène door de straten van San Francisco waarin Bullitt in z'n groene Ford Mustang twee snoodaards in een een zwarte Dodge Charger op de hielen zit.
“Let's understand each other... I don't like you”
Verwacht u overigens niet aan veel realisme. Tussen de shots door herstellen de wagens zichzelf op miraculeuze wijze, de voorraad wieldeksels is gigantisch en de heerlijk brullende Ford schakelt tot in het oneindige zowat elke 10 tellen een versnelling hoger.
Bullitt is een dunne laag realiteit, bedekt met een flinke laag fantasie. De pionier van de ronkende motoren, het rokende rubber en eindeloze driftpartijen. Een ouderwetse confrontatie tussen twee muscle cars, waarbij in de sterren staat geschreven dat de Mustang van Bullitt aan het langste eind trekt. Aan de achtervolgingsscène werd liefst drie weken gefilmd, maar de productie achteraf lijkt op een drafje te zijn gebeurd. Aan het eind gaat de Dodge Charger in vlammen op. Tijdens de ‘chase' komt een groende VW Kever opvallend vaak in beeld en naar het einde van de film toe verfraait een Porsche 356 het plaatje.
De Mustang was niet eens Fords snelste auto van dat moment. Dat was de 427 (een verwijzing naar de gigantische V8 onder de kap) Fairlane. Maar de Mustang oogde dynamischer en het merk met het Blauwe Ovaal was destijds op zoek naar een sportiever imago. De fabriek leverde twee donkergroene Mustangs die door racepiloot Max Balchowski grondig werden aangepast. Tussen de verschillende opnames door, waarbij de Mustang en Charger frequent aan 160km/u door de straten van San Fransisco vlogen, moest er regelmatig aan de Fords gesleuteld worden. De twee zwarte Chargers die gebruikt zijn voor de acteurs met minder goede bedoelingen waren gewoon bij een dealer aangekocht en moesten niet eens aangepast worden om de opnames te doorstaan. Uiteraard lijkt het alsof Steve McQueen de Mustang helemaal in de vingers heeft, maar het zijn de stuntrijders Bud Ekins en Carey Loftin die hun naam onder het spektakel mogen zetten.