Autosalon van Brussel 2003 Toyota

Toyota
Bekijk 2 foto's
Door: BV 09-01-2003
Toyota is één van de vele Japanse merken die in Europa een reputatie heeft opgebouwd op het vlak van 4x4’s en SUV’s. Op de 2.000m² grote stand van de constructeur in Paleis 8 zijn dan ook de grote terreinmonsters van de constructeur te bewonderen. In de eerste plaats is dat de Land Cruiser 100, maar interessanter is de Belgische première van de Land Cruiser (zonder cijfer) die de Land Cruiser 90 opvolgt. Het nieuwe model is wat minder hoog (voor een lager zwaartepunt), breder en langer dan zijn voorganger. De driedeurs is voortaan 4,4m lang terwijl de vijfdeurs dik 4,8m laat optekenen. De totale breedte groeit naar 1,79m voor de normale variant en 1,87m voor de brede koetswerkversies. Het model wordt aangeboden met twee motoren: de nieuwste versie van de 3.0-liter viercilinder D-4D common rail turbodiesel, goed voor 163pk bij 3.400t/min en 343Nm koppel tussen 1.600 en 3.200t/min en een nieuwe 4.0l V6 benzinemotor die bij 5.200t/min 250pk en bij 3.200t/min 382Nm sterk is. Deze laatst wordt daarmee de krachtigste Land Cruiser ooit. De vierwielaandrijving is voortaan permanent, met positief gevolg voor de wegligging, er is een nieuwe reductiebak en als het echt zwaar wordt is het Torsen-middendifferentieel voortaan vergrendelbaar.

Van de RAV-4, al naargelang de versie aangedreven op de voorwielen of met permanente vierwielaandrijving, staat er een speciale reeks -Largo Winch- te pronken. Die combineert extra uitrusting, een specifiek interieur en een Largo Winch bagageset met een aantrekkelijk prijskaartje. De Toyota Hilux pickup werd in oktober 2001 wat aangepast en kreeg toen ook een D-4D diesel onder de kap. Die ontwikkelt 102pk bij een erg lage 3.600t/min en ook aan koppel ontbreekt het de motor niet, hij krijgt al 260Nm vanaf 1.600t/min om dat aan te houden tot 2.400t/min.

Toyota heeft een uitgebreid aanbod monovolumes. Van klein naar groot zijn dat de eigenzinnig gelijnde Yaris Verso, de Corolla Verso, Avensis Verso en de Previa. Allen zijn op de stand aanwezig. Daarnaast is er ook nog aandacht voor de bestelwagens Dyna en Hiace. De nieuwe Avensis is intussen voorgesteld en de break-versie staat voor het eerst in Europa. Het gaat om een statische presentatie want de voorgestelde wagen is niet de definitieve productieversie. Het interieur is niet volledig afgewerkt en ook in de uitwerking van enkele details zouden er kleine verschillen kunnen zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus