Van de RAV-4, al naargelang de versie aangedreven op de voorwielen of met permanente vierwielaandrijving, staat er een speciale reeks -Largo Winch-
te pronken. Die combineert extra uitrusting, een specifiek interieur en
een Largo Winch bagageset met een aantrekkelijk prijskaartje. De Toyota
Hilux pickup werd in oktober 2001 wat aangepast en kreeg toen ook een D-4D
diesel onder de kap. Die ontwikkelt 102pk bij een erg lage 3.600t/min en
ook aan koppel ontbreekt het de motor niet, hij krijgt al 260Nm vanaf
1.600t/min om dat aan te houden tot 2.400t/min.
Toyota
heeft een uitgebreid aanbod monovolumes.
Van klein naar groot zijn dat de eigenzinnig gelijnde Yaris Verso, de
Corolla Verso, Avensis Verso en de Previa. Allen zijn op de stand
aanwezig. Daarnaast is er ook nog aandacht voor de bestelwagens Dyna en
Hiace. De nieuwe Avensis is intussen voorgesteld en de break-versie staat
voor het eerst in Europa. Het gaat om een statische presentatie want de
voorgestelde wagen is niet de definitieve productieversie. Het interieur
is niet volledig afgewerkt en ook in de uitwerking van enkele details
zouden er kleine verschillen kunnen zijn.
Autosalon van Brussel 2003 Toyota
Toyota
is één van de vele Japanse merken die in Europa een reputatie heeft
opgebouwd op het vlak van 4x4’s en SUV’s. Op de 2.000m² grote stand
van de constructeur in Paleis 8 zijn dan ook de grote terreinmonsters van
de constructeur te bewonderen. In de eerste plaats is dat de Land Cruiser
100, maar interessanter is de Belgische première van de Land Cruiser
(zonder cijfer) die de Land Cruiser 90 opvolgt. Het nieuwe model is wat
minder hoog (voor een lager zwaartepunt), breder en langer dan zijn
voorganger. De driedeurs is voortaan 4,4m lang terwijl de vijfdeurs dik
4,8m laat optekenen. De totale breedte groeit naar 1,79m voor de normale
variant en 1,87m voor de brede koetswerkversies. Het model wordt
aangeboden met twee motoren: de nieuwste versie van de 3.0-liter
viercilinder D-4D common rail turbodiesel, goed voor 163pk bij 3.400t/min
en 343Nm koppel tussen 1.600 en 3.200t/min en een nieuwe 4.0l V6
benzinemotor die bij 5.200t/min 250pk en bij 3.200t/min 382Nm sterk is.
Deze laatst wordt daarmee de krachtigste Land Cruiser ooit. De
vierwielaandrijving is voortaan permanent, met positief gevolg voor de
wegligging, er is een nieuwe reductiebak en als het echt zwaar wordt is
het Torsen-middendifferentieel voortaan vergrendelbaar.
Geef commentaar
comments by Disqus