De Lancia Musa is altijd al een wat apart product geweest. In een segment - dat van de compacte monovolume - waarin rationele aankoopargumenten primeren, is het een opvallend emotionele keuze. De Musa combineert compacte afmetingen en een overzichtelijk monovolumekoetswerk met bescheiden afmetingen immers met de zin voor Italiaanse stijl die typisch is voor het merk. Dat uit zich vooral in de aankleding, met materialen die niet misstaan in een hoger segment.
De Musa is nu al een tijdje op de markt en het is vooral z'n 1.3l dieselmotor die bij ons op bijval kan rekenen - ook al blijven de totale verkoopsvolumes bescheiden. Die dieselmotor werd recent weer opgewaardeerd en bestaat nu in een efficiëntere editie die 95pk opwekt. Door z'n hoger rendement is die finaal zuiniger dan de goedkopere 70pk-editie. De Musa tikt met de nieuwe motor (gecombineerd met een handgeroerde vijfbak) af op een CO2-uitstoot van 114gr/km. Nipt voldoende voor de grens die we opleggen in dit dossier (115gr). Hij is er vanaf € 18.590 (catalogusprijs).