Hyundai treedt met de i30 1.6 CRDi Blue toe tot de club van rechthebbenden op 3% overheidskorting. Zijn nieuwe U2 CRDi common-rail dieselmotor gevolgd door een eveneens nieuwe zesversnellingsbak, maken dat de gemiddelde CO2-uitstoot binnen de 115g/km eis blijft. De 1582cc vier cilinder in lijn motor is uitgerust met een turbo met variabele geometrie, een variabele wervelingscontrole en een elektronisch gestuurd koelsysteem voor de uitlaatgasre-circulatie (EGR). Daarnaast bogen de ingenieurs zich over het verder optimaliseren van de luchtkanalen en de verbrandingskamers. Meer dan 90% van zijn maximale koppelwaarde staat al ter beschikking bij 1.500 tr/min.
De standaardversie met 115pk stoot in de vijfdeurs 115gr/km uit (4,5l/100km). Er is ook nog een versie met BlueDrive-technologie die 5gr/km beter doet. De i30 is ook verkrijgbaar als break, maar die stoot minimaal 119gr uit.