Autosalon van Parijs 2002 BMW

BMW
Bekijk 2 foto's
Door: BV 14-09-2002
In Genève stond BMW de show te stelen met de CS1, een voorbode voor de BMW 1- of 2-reeks waarbij kennelijk ook een cabrioversie overwogen wordt. De concept is natuurlijk niet te koop, maar de nieuwe Z4 is misschien een alternatief. Ook die wordt voor het eerst getoont op het Salon van Parijs. Dat is niks te vroeg want in de VS, met het grootste verkoopspotentieel voor een dergelijke wagen, zou de verkoop nog in oktober van start moeten gaan. Europa moet nog wachten tot begin 2003. De Z4 is alvast een typische roadster met een lange snuit en een lage zitpositie waarbij de twee inzittenden eigenlijk al in de achterste wagenhelft plaatsnemen. Onder de kap komen in eerste instantie 2 zescilinder-in-lijn benzinemotoren met een inhoud van 2.5 en 3.0l. Die doen momenteel al dienst in o.a. de 3-reeks en zijn respectievelijk 192 en 231pk sterk. De topsnelheid van de voorlopige instapversie bedraagt 235km/u. De elektronische begrenzer houdt bij de 3.0 de teugels strak bij 250km/u. Naast de vijfbak en de nieuw ontwikkelde zesbak plant BMW de introductie van een nieuwe sequentieel te schakelen bak met zes verhoudingen.

De autobouwer gaat intussen gewoon verder met de verschillende fases in de lancering van de 7-reeks. De 'gewone' versie in Frankfurt, de lange variant in Genève en op het Salon van Parijs de diesels. Het gaat dan om een drieliter zescilinder in lijn, met een vermogen van 218pk en 500Nm koppel en vierliter V8 die 258pk en 600Nm ontwikkelt. De 730d en 740d van de vorige 7, maar dan met voldoende aanpassingen om zowel het vermogen als het koppel op te trekken. De behoorlijk uit de kluiten gewassen 7-reeks haalt met de nieuwe 730d in het vooronder een topsnelheid van 235km/u. De spurt naar de 100 neemt dan 8sec in beslag. De nieuwe 740d kan naar 100km/u in 7,4sec en haalt een begrensde top van 250km/u. De versnellingsbak van dienst is de uitstekende automatische zesbak die momenteel ook al aan de benzinmotoren gekoppeld wordt.

Concurrent Mercedes stelde in juli pas zijn systeem met draaiende koplampen voor de E-Klasse voor. Dat zou in combinatie met de biXenonlampen een aanzienlijke verbetering van de zichtbaarheid in de bochten moeten betekenen. Een voordeel dat BMW de concurrentie niet gunt want in Parijs komt de autobouwer met Adaptive Light Control (ALC) op de proppen. Het systeem herkent koerswijzigingen, nog voor ze daadwerkelijk plaatsvinden. Daartoe worden gegevens over de huidige snelheid, de draaihoek en de gierverhouding gebruikt, maar ook het stratenplan van het GPS systeem wordt gebruikt. Het systeem, dat volgens BMW 'bijna klaar is voor serieproductie' zou de zichtbaarheid met 34% verbeteren.

Geef commentaar
comments by Disqus