Autosalon van Parijs 2002 Citroën

Citroën
Bekijk 3 foto's
Door: BV 14-09-2002
Bij de Franse constructeurs is er in Parijs nieuws met hopen te rapen en Citroën is hierop geen uitzondering. De recent gelanceerde monovolume, de C8 die net als voorganger Evasion geboren werd uit een gezamenlijke inspanning van PSA en de Fiat-groep, zal nog steeds op veel belangstelling kunnen rekenen, maar er wordt toch vooral uitgekeken naar de C3 Pluriël. Die zal bij z’n lancering te boek staan als de meest veelzijdige auto ooit. De hele koetswerkstructuur is immers aanpasbaar aan de wensen van de bestuurder. De driedeurs kan door het leven gaan als een doodnormale overdekte variant (met stoffen dak), maar hij kan net zo goed als open air (met het stoffen dak volledig open) gereden worden. Als Cabrio kan ook, door de achterruit samen met het dak onder de koffervloer op te bergen. Als je je dan nog stoort aan de dakbogen, zijn ook die verwijderbaar. Ook in het speedster-koetswerk dat je dan verkrijgt is op dat ogenblik nog steeds plaats voor vier volwassenen. Als je de achterbank neerklapt krijg je, dankzij de kofferklep die naar onderen opent, een laadruimte die wat vorm en mogelijkheden betreft gelijkaardig is aan die van een pick-up, zij het dan zonder dak boven het passagierscompartiment. Dat alles wordt verpakt in een origineel en eigentijds koetswerk waarin bolle lijnen en strakke vlakken elkaar afwisselen. De C3 Pluriël, technisch nagenoeg gelijk aan de C3, zal in eerste instantie met twee benzinemotoren zal aangeboden worden. Het gaat om de 1.4i met 75pk en de 1.6i 16v met 100pk. Beiden zullen standaard gekoppeld worden aan de SensoDrive, een nieuwe gerobotiseerde manuele versnellingsbak die onlangs op de C3 werd geïntroduceerd.

Als je ruimte verkiest boven moduleerbaarheid (alhoewel) is de nieuwe Citroën Berlingo misschien een alternatief. Die is op de snuit en wat details na dan weer gelijk aan de Peugeot Partner waarvan de nieuwe versie ook op dit salon staat te pronken. Net als de versie van het merk met de leeuw heeft die dus recht op een aangepast, moderner interieur en uitgebreidere veiligheidsvoorzieningen.

Bij de prototypes merken we de C-Crosser Concept Car en de C-Airdream Concept Car op. Die eerste is een eigenzinnige interpretatie van hoe een SUV van het merk Citroën, die natuurlijk optimaal gebruik zou kunnen maken van de adaptieve eigenschappen van Citroën’s hydraulische ophanging, er uit zou kunnen zien. Ook opmerkelijk is bij de C-Crosser is de opbouw van het dashboard. Omdat er geen mechanische verbinding meer is tussen de verschillende bedieningsorganen die nodig zijn voor het bedienen van de motor, remmen en stuurinrichting, werd het mogelijk om de besturingmodule verplaatsbaar te maken. Je kan het stuur dus zowel rechts, links als in het midden zetten. De C-Crosser was eerder al op het Salon van Frankfurt te bewonderen.Wel helemaal nieuw, en niet minder indrukwekkend is de Citroën C-Airdream Concept Car. Dat is een interpretatie van hoe een grote Coupé van het merk er uit zou kunnen zien. De ontwerpers lieten zich daarbij rijkelijk inspireren door het design van legendarische Citroëns uit het verleden, zoals de DS, CX en SM, maar ook de BX en XM. De korte achteroverhang, de grote overhang vooraan, de versmalling van het passagierscompartiment naar achteren toe en het niveauverschil in de gordellijn ter hoogte van de achterruit zijn daar allen tekenen van. Dankzij de grote glaspartijen aan de zijkant én natuurlijk een volledig glazen dak is licht een dominante factor in het interieur. Onder de kap zit een overigens een 3.0l V6 met 210pk. Pedalen heeft de C-Airdream niet; alle instructies tot accelereren en afremmen worden doorgegeven via hendels op het stuurwiel. Omdat het dashboard verstelbaar is, en niet de zetel, hebben de achterpassagiers steeds even veel ruimte.

Geef commentaar
comments by Disqus