De Japanners
ronden de vernieuwing van hun gamma, ingezet door de nieuwe Civic en gevolg
door de Jazz -een waar ruimtewonder- af met de lancering van de Accord.
Technisch is die vergelijkbaar met de versies zoals die in de VS
gecommercialiseerd worden, maar het ontwerp is door de Duitse
ontwerpafdeling van de constructeur specifiek voor de Europese markt
ontwikkeld. Strakke lijnen en sportieve accenten (zoals een oplopende
plooilijn over de flank) zorgen voor een eigentijds dynamisch uitzicht.
Een noodzaak want Honda wil met deze grotere Accord klanten wegsnoepen bij
gevestigde waarden als de Mercedes C-Klasse, BMW 3-reeks en Audi A4. De
uitrusting zal, met o.a. dual zone airco en GPS navigatiesysteem (optie)
naar een hoger niveau gehesen worden. De instapmotor wordt een tweeliter benzine
van 155pk, geflankeerd door een 2.4l die niet minder dan 190pk sterk zal
zijn.
Begin 2003 maakt de nieuweling, die in thuisland Japan van de band zal
rollen, zijn intrede in België. Aanvankelijk eerst als vierdeurs, maar de break zou
snel moeten volgen. Belangrijk voor Europa is de komst van een 2.2l direct
ingespoten diesel. Die is als eerste diesel volledig door Honda
ontwikkeld en zal (als alles volgens plan verloopt) nog in de eerste helft
van volgend jaar het gamma komen verrijken.
Autosalon van Parijs 2002 Honda
Geef commentaar
comments by Disqus