Autosalon van Parijs 2002 Nissan

Nissan
Bekijk 3 foto's
Door: BV 14-09-2002
Sinds Renault zich met Nissan is gaan bemoeien, waait er duidelijk een frisse wind door de gangen van de Japanse motorgigant. Dat is te merken aan de opmerkelijk frisse styling van de nieuwe Primera en dat zal ook te merken zijn aan het uiterlijk van de opvolger van de huidige Almera, die op dezelfde bodemplaat als de Renault Megane II (ook al een wereldpremière in Parijs) zal gebouwd worden. Alleenij is het nog niet zo ver en de huidige Almera moet het dus nog even uitzingen. Maar snel even een opfrissingsbeurt kan er wel af. Nieuwe lichten en bumpers voor- en achteraan, aangepaste binnenbekledingen en een middenconsole die voortaan ook een 7-duims kleurenscherm en gegroepeerde functies Őnet als bij de Primera- kan bevatten zijn daarvan het resultaat. Intussen werden ook de meeste motoren onder handen genomen. Er is wat meer vermogen voor de 1.5l benzine, de 1.8 kan nu gekoppeld worden aan een automaat en de 2.2 diesel is voortaan niet 110, maar 112pk sterk. Dieselen kan vanaf nu ook met wat meer kracht (136pk uit de 2.2) of fiscaal voordeliger (met de 1.5DCi met 82pk).

Reeds in maart wisten we u te melden hoe de nieuwe Micra er zou uitzien, maar de première van de Europese versie gebeurde pas in Parijs. Uiterlijk zijn de verschillen alvast miniem. Deze derde generatie wil klanten lokken met een aantrekkelijke mengeling van bolle stijlelementen (zoals de ver naar achteren geplaatste lichtunits vooraan en de uitgesproken daklijn) en karaktervolle details. We denken dan aan de sterk uitgesproken plooilijn net onder de gordellijn en het scherp afgelijnde radiatorrooster met verzonken pinklichten. Aan de binnenzijde werd de Micra Őhoe kan het ook anders- voornamelijk groter dan zijn voorganger. De wielbasis is 7cm groter dan bij z’n voorganger en dat levert achteraan behoorlijk wat op. Bovendien monteert Nissan een verschuifbare achterbank waardoor de keuze tussen bagageruimte of ruimte achterin wat makkelijk gemaakt is. Bovenop het nieuwe onderstel komen drie motoren.

Publiekstrekker op de stand van de constructeur in Parijs is de Nissan Micra C+C concept car. Die leunt dicht aan bij de Micra, maar is voorzien van een stalen dak dat met een druk op de knop in twee delen in de koffer verdwijnt. Dat is dus helemaal Peugeot 206 CC, maar deze Japanner is nog net iets kleiner. Nissan houdt een eventuele serieproductie nog even in beraad.

Geef commentaar
comments by Disqus