Autosalon van Parijs 2002 Opel

Opel
Bekijk 2 foto's
Door: BV 14-09-2002
De constructeur uit Rüsselheim stelt op het Autosalon voor het eerst de Meriva tentoon. Die compacte monovolume wordt gebouwd op basis van de huidige Corsa en zal binnen het gamma plaatsnemen tussen de Agila en de Zafira. De kleine krijgt 5 zitplaatsen waarvan de achterste via het door Opel gepantenteerde Flex-systeem in de vloer kunnen worden opgeborgen. Met de vijf zitplaatsen in gebruik is er ruimte voor 470l bagage. Als de achterbank onder de vloer zit wordt dan 1.300l. De 4,05m lange, 1,78m brede en 1,62m hoge Meriva zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn met een 1.6l of 1.8l benzinekrachtbron, met vermogens van respectievelijk 100 en 125pk. Voor de dieselrijders komt er een 1.7DTI met 75pk. Het uiterlijk van Opel’s nieuwste creatie wijkt enkel in details (zoals de bumper, lichtunits en deurhandgrepen) af van de concept car die in Genève op de stand stond te pronken. Begin 2003 start de productie in de Opel-fabriek in het Spaanse Zaragosa.Het is niet echt een geheim dat Opel heden ten dage een acuut gebrek heeft aan moderne dieselmotoren, maar er is verbetering op komst. Tegen eind 2003 komen er immers vier nieuwe moderne dieselmotoren, ontwikkeld in samenwerking met Fiat. De Opel Eco-Speedster kondigt het offensief aan en heeft een experimentele 1.3l Ecotec Common-Rail turbodiesel centraal op het chassis staan. Met 112pk is die goed voor een top van 250km/u terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 2,5l/100km. De Eco-Speedster is niet te bestellen, maar een meer bescheiden versie (met een vermogen van ongeveer 70pk) zal binnen afzienbare tijd in de prijslijsten staan.

Om ook z’n recent gelanceerde Combo Tour (de personenwagenversie van de Combo) nog eens extra in de kijker te zetten, ontwikkelde Opel de Combo “Eau Rouge”. Dat is een potende multifunctionele gezinswagen met een sportief uiterlijk -vooral herkenbaar aan de twee strepen die van voor naar achter over het koetswerk lopen-, trendy interieur en een krachtige motor.

Geef commentaar
comments by Disqus