De
constructeur uit Rüsselheim stelt op het Autosalon voor het eerst de
Meriva tentoon. Die compacte monovolume wordt gebouwd op basis van de
huidige Corsa en zal binnen het gamma plaatsnemen tussen de Agila en de
Zafira. De kleine krijgt 5 zitplaatsen waarvan de achterste via het door
Opel gepantenteerde Flex-systeem in de vloer kunnen worden opgeborgen. Met
de vijf zitplaatsen in gebruik is er ruimte voor 470l bagage. Als de
achterbank onder de vloer zit wordt dan 1.300l. De 4,05m lange, 1,78m
brede en 1,62m hoge Meriva zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn met
een 1.6l of 1.8l benzinekrachtbron, met vermogens van respectievelijk 100
en 125pk. Voor de dieselrijders komt er een 1.7DTI met 75pk. Het uiterlijk
van Opel’s nieuwste creatie wijkt enkel in details (zoals de bumper,
lichtunits en deurhandgrepen) af van de concept car die in Genève op de
stand stond te pronken. Begin 2003 start de productie in de Opel-fabriek
in het Spaanse Zaragosa.Het
is niet echt een geheim dat Opel heden ten dage een acuut gebrek heeft aan
moderne dieselmotoren, maar er is verbetering op komst. Tegen eind 2003
komen er immers vier nieuwe moderne dieselmotoren, ontwikkeld in
samenwerking met Fiat. De Opel Eco-Speedster kondigt het offensief aan en
heeft een experimentele 1.3l Ecotec Common-Rail turbodiesel centraal op
het chassis staan. Met 112pk is die goed voor een top van 250km/u terwijl
het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 2,5l/100km. De Eco-Speedster is
niet te bestellen, maar een meer bescheiden versie (met een vermogen van
ongeveer 70pk) zal binnen afzienbare tijd in de prijslijsten staan.
Om ook z’n recent gelanceerde Combo Tour (de personenwagenversie van de Combo) nog eens extra in de kijker te zetten, ontwikkelde Opel de Combo “Eau Rouge”. Dat is een potende multifunctionele gezinswagen met een sportief uiterlijk -vooral herkenbaar aan de twee strepen die van voor naar achter over het koetswerk lopen-, trendy interieur en een krachtige motor.