Subaru
is een merk dat legendarisch geworden is in de rallysport. Dat is
natuurlijk ook aan de stand te zien... belangrijker is evenwel dat de
Japanners in Parijs met een verniewde Impreza op de proppen komen. Omdat
de laatste variant nauwelijks twee jaar op de markt is en de vorige
generatie tijdens een succesvolle carrière van 7 jaar nauwelijks
aangepast werd, is dat verassend snel. De verklaring is te zoeken in de
koele ontvangst van het huidige model. Over de uitstekende kwaliteiten van
de vierwielaandrijving en de
boxermotoren en de indrukwekkende prestaties
van de van de rallyversie afgeleide WRX en STi is zowat iedereen het eens,
maar over het uiterlijk liepen de meningen uiteen. Vooral de brave ovalen
koplampen bekoorden de Subaru-liefhebbers niet. Het nieuwe ontwerp gaat
dan ook terug naar de meer conventionele vorm. Andere wijzigingen zijn de
vorm van de luchthapper op de motorkap van de turboversies en
achterlichten. Die zijn voortaan voorzien van helder afdekglas met
verschillende gekleurde optieken.
Een gewijzigd uitlaatstuk moet de turboversie wat meer koppel geven, vooral laag in de toeren terwijl het vermogen er lichtjes op vooruit gaat; de nieuwe WRX zal 223 in plaats van 218pk sterk zijn.