Bij
Volkswagen zit er nog één en ander in de pijplijnij de Touran -een
monovolume op basis van de Golf V waarvan we reeds de eerste gegevens
konden prijsgeven- bijvoorbeeld, maar die stond nog niet op het Salon van
Parijs te blinken. Er was anderzijds wel een zeer opgemerkte wereldpremière
voor de tweede vertegenwoordiger van het merk in het luxesegment. De
Phaeton werd in Genève aan het publiek voorgesteld en wil de
berlinerijders bekoren terwijl de Touareg mikt op de SUV-rijders. De
Touareg is overigens het halfbroertje van de Porsche Cayenne die eveneens
op dit evenement zijn lang verwachtte publieksdoop krijgt. Een
halfbroertje omdat beide wagens samen ontworpen zijn, maar in
tegenstelling tot VAG’s gewoonte technisch nog behoorlijk wat
verschilpunten vertonen.
De Porsche krijgt twee versies Őeen atmosferische en een geblazen- van een nieuwe ontwikkelde 4,5l V8 terwijl VW het moet stellen met een 3.2l V6 met 220pk en een V10 TDI, afkomstig uit de Phaeton, met 313pk. Tot de standaarduitrusting behoort elektronisch gestuurde permanente vierwielaandrijving, een reductiebak, een pneumatische ophanging en vergrendelbare differentiëlen. Ook de terreincapaciteiten zijn dus gemeendij