De absolute blikvanger op de Mazda-stand is de MX-5 Superlight Version. Gewichtsvermindering is altijd al een traditie geweest bij de nu al 20-jarige evolutie van de MX-5. Er zijn jammer genoeg geen plannen om deze auto te bouwen. Mazda's Europese onderzoeks- en ontwikkelingscentrum heeft deze showcar gebouwd die rijplezier centraal stelt. Het is een pure, compromisloze sportwagen met twee zitplaatsen. Door het gewicht onder de 1000 kg te houden, biedt de MX-5 Superlight Version nog betere rijeigenschappen. Door uitrusting te verwijderen die niet essentieel is voor het rijden, hebben de ontwerpers de auto een scherper karakter gegeven. Zo is er geen voorruit, wat ook de ruitenwissers overbodig maakt, verdwenen handgrepen aan de buitenkant, zijruiten en hun bediening en ook in het interieur werd gewicht bespaard door een paar racekuipstoelen uit ultralicht koolstofvezel.
Onder de motorkap wacht geen verrassing met de MZR 1.8-viercilindermotor, gekoppeld aan de manuele vijfbak uit het seriemodel. Hij ontwikkelt 126 pk bij 6.500 tr/min. Voor een verleidelijke motorklank werden een verseluchtinlaat van gepolijst en gepoedercoat aluminium van Mazdaspeed gemonteerd, evenals een uitlaatsysteem van Mazdaspeed, die allebei specifiek zijn voor de MX-5 Superlight Version. Verbeterde rijeigenschappen zijn ook het gevolg van het remsysteem met vier zuigers, vaste zadels en geperforeerde schijven. De spoorbreedte nam met 50 millimeter toe en het onderstel met veer-/dempercombinaties Bilstein® B16 en stabilisatoren van Eibach® ligt 30 mm dichter bij het wegdek dan de productie-MX-5.
Wel te koop bij de Mazda-dealers en ongetwijfeld erg belangrijk voor een commerciële doorbraak van de CX-7, is de facelift van deze elegante SUV, die gepaard gaat met de introductie van een nieuwe MZR-CD 2.2 common rail turbodiesel. De motor voldoet aan Euro V, levert 173 pk maximumvermogen bij 3.500 tr/min en een maximumkoppel van 400 Nm bij slechts 2.000 tr/min. Het gemiddeld verbruik wordt met 7,5 l/100 km gespecificeerd. Met het nieuwe SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) met een speciaal ureumadditief heeft Mazda aandacht voor de werkelijk schadelijke stoffen als de uitstoot van NOx. Eindelijk is er ook een navigatiesysteem beschikbaar, zelfs met achteruitrijcamera, maar de schermdiagonaal meet slechts 4,1".