De deelname van Saab aan het Brusselse Autosalon was lange tijd een dubbeltje op z'n kant. Hoewel de productie na een verlengde kerstvakantie weer is opgestart in het Zweedse Trolhattan, gaat GM tot nader order door met de ontmanteling van het merk. Er blijven evenwel overnamekandidaten en invoerder Beherman gelooft nog steeds in een goede afloop. Het bedrijf zette zelfs de opgemerkte "I love Saab"-campagne op poten.
In Brussel staat de recent gelanceerde 9-3X te pronken. Dat is een stoer aangeklede break-versie van de 9-3, die z'n stootvaste plastics en verhoogde bodemvrijheid kan combineren (bij de benzineversies) met een bijzonder gesofisticeerde vierwielaandrijving.
De fonkelnieuwe 9-5 werd op het Autosalon van Frankfurt voorgesteld en de invoerder wist twee exemplaren te verzekeren voor op z'n stand in Brussel. Dat model is liefst 17cm langer dan het overjaarse huidige model en gebruikt de Opel Insignia als orgaandonor. Z'n royale volume (meer dan 5 meter) resulteert alvast in een ruim bemeten achtercompartiment en een koffervolume van minimaal 513l. En het nieuwe vlaggenschip van Saab staat er niet voor de show. Je kan probleemloos je handtekening onder een bestelbon plaatsen. Keuze is er uit een 1.6 met 160pk, een 2.0 met 220pk en een 2.8 V6 moet liefst 300pk bij de benzines. De dieselmotoren hebben een inhoud van 2 liter en zijn 160 of 190pk sterk. Alle motoren zijn drukgevoed en de zwaarste exemplaren zijn leverbaar met vierwielaandrijving.
Als vlaggenschip voor het Saab-gamma is de nieuwkomer het aan zichzelf verplicht om heel wat luxe aan te bieden. Zo vinden we een head-up-display, parkeerhulp, een regelbaar onderstel met drie programma's voor comfort, sport en automatisch, bi-Xenon-bochtenlicht, de herkenning van verkeersborden met een ingebouwde camera, een navigatiesysteem van Panasonic met 8" groot aanraakscherm en een audio-installatie van Harman Kardon.