Nissan is zowat het enige merk dat het voorbije jaar 2009 een stijging van de verkoop kon boeken (+3,5%). Het bedacht een Europese première voor het salon van Brussel en wel niet de minste: de 370Z Roadster! Onder de kap zit een 3.7 V6, die 331 pk vermogen en 366 Nm koppel levert. De 3.7 V6 is uitgerust met een dubbele nokkenas en variabele distributie (VVEL = Variable Valve Event & Lift Control). Evenals bij de Coupé laat Nissan de keuze tussen een automatische zevenbak en een manuele transmissie met zes verhoudingen, gecombineerd met de SynchroRev Control functie (= automatisch dubbel gas geven). De manueel geschakelde 370Z komt rond met een gemiddeld verbruik van 10,5 l/100 km en beperkt zijn CO2-uitstoot tot 249 g/km.
Het dak wordt elektrisch geopend of gesloten in amper 20 seconden en beschikt over een automatische vergrendeling. De bediening is ontdubbeld met knopjes op de centrale console en op de portieren. De achterruit is verwarmd en biedt meer uitzicht dan bij de vroegere 350Z Roadster. Motorkap, portieren en kofferklep zijn uit aluminium vervaardigd om het gewicht van deze verleidelijke sportwagen te drukken. Tevens werd de structuur van het koetswerk grondig herzien, om meer stijfheid en stabiliteit te verzekeren. In vergelijking tot de Coupé krijgt de 370Z Roadster extra structurele verstevigingen ter hoogte van de A-stijlen en onderaan de wagen. Zijn basisprijs staat met 45.500 euro genoteerd.
Als Belgische première wordt de eigenzinnige Cube opgevoerd, een auto met een zeer hoekige koetswerk en een knus, afgerond interieur. Het meest opvallende element is de sofa achterin, waarmee de Cube zelfs knipoogt naar de Rolls-Royce Phantom. Het interieur trekt helemaal de kaart van cocoonen. Als het verkeer dan al niet wil vlotten, dan houden we het toch gezellig aan boord. Voor de aandrijving doet Nissan beroep op het Renault-arsenaal, waar het de 1.5 dCi ontleent met 106 pk. Er is ook een 1.6 benzinemotor, die voldoet aan de EURO 5 milieunorm. De Cube is er vanaf 17.400, euro.
Onderaan het Nissan-gamma wordt de Pixo geactualiseerd met een nieuwe 1.0 benzinemotor, goed voor 68 pk en be-antwoordend aan de EURO 5 norm. Zijn gemiddeld verbruik beperkt zich tot 4,4 l/100 km. Aan de andere kant van het gamma is er de hartverwarmende GT-R, die voortaan ook netjes in het EURO 5 gareel loopt en dankzij enkele lichte aanpassingen nog aantrekkelijker wordt.
Voor nog een Belgische première zorgt de NV200 COMBI, eigen-lijk een bedrijfsvoertuig, maar die naast de Van- en Combi-uitvoering ook als Family versie leverbaar wordt.
Voor de meeste Nissan-modellen is er het nieuwe Connect-infotainmentsysteem met 5" aanraakscherm, Bluetooth-verbinding, USB-poort, iPod-interface en achteruitrijcamera.
Omdat ook Nissan zich niet afzijdig kan houden van de groene hype, toont het in Brussel zijn ZEM (Zero Emission Mobility) strategie. Doelstelling is om 1 op 4 geproduceerde Nissans met elektrische aandrijving aan te bieden, gekoppeld aan een 5-jarige garantie op de levensduur van de accu. Als eerste concreet model is de Leaf aan de orde, een 5-zitter met 160 km autonomie. Het vermogen van de elektrische aandrijving bedaagt 80kW en het koppel is 280 NM. De normale laadtijd bedaagt 8 uur, maar een snellaadfunctie laadt de accu in een half uur op tot 80% van de maximum capaciteit.