Ford plakt het etiket wereldpremière op de gefacelifte S-MAX en Galaxy, twee monovolumers die in het Limburgse Genk van de band rollen. Uiterlijk sluit het gezinsgeoriënteerde duo aan bij het actuele Ford Kinetic Design. In het interieur is de tweede en eventuele derde zetelrij standaard uitgerust met het Ford FoldFlatSystem. In zijn hoogste uitrustingsniveau verschijnt de S-MAX met een nieuwe multifunctionele dakconsole met veel opbergruimte, een zonnebrilhouder, een kinderoppasspiegeltje en een panoramadak uit één stuk, gecompleteerde met elektrische zonneblinden. Ford past LED-interieurverlichting toe voor de topversies van de S-MAX.
De belangrijkste vernieuwing zit vooral onderhuids, met de introductie van de nieuwe EcoBoost 4-cilinder turbobenzinemotoren met directe injectie, ontwikkeld voor een laag brandstofverbruik en geringe CO2-uitstoot. De 2.0 SCTi die als eerste verschijnt, wordt gekenmerkt door een uiterste lichte, volledige aluminium constructie, directe hogedrukinjectie van de nieuwste generatie, een turbo met lage inertie en onafhankelijke variabele kleptiming aan in- en uitlaatzijde. Hij levert 203 pk vermogen en 300 Nm koppel tussen 1750 en 4500 tr/min. Standaard laat Ford de eveneens nieuwe Powershift transmissie met twee natte koppelingen volgen. De S-MAX accelereert van 0-100 km/u in 8,5 seconden (8,8 seconden voor de Galaxy) en haalt een topsnelheid van 221 km/u (217 km/u voor de Galaxy). Het gemengd normverbruik bedraagt slechts 8,1 l/100 km en buiten de stad moeten 6,4 l/100 km volstaan.
Op dieselvlak is er de grondig herwerkte 2.0 Duratorq TDCi, die nu aan Euro V voldoet en leverbaar is met 115, 136 of 163 pk. Op de diesels is de Ford Powershift schakelmechaniek optioneel leverbaar. Met handgeschakelde zesversnellingsbak blijft de CO2-uitstoot voor zowel S-MAX als Galaxy tot 152 g/km beperkt, terwijl het verbruik met 5,7 l/100 km wordt gespecificeerd.
Zowel S-MAX als Galaxy voegen heel wat uitrustingsmogelijkheden toe, met o.a. het nieuwe Blind Spot Information System (BLIS®) dat dodehoekongevallen moet helpen te voorkomen, het nieuwe Adjustable Speed Limiter Device (een automatische snelheidsbegrenzer), het Premium Sound System met 8 versterkerkanalen en centerspeaker, een achteruitrijcamera, het Ford keyless-systeem en het erg handige Ford EasyFuel tanksysteem zonder vuldop.
Andere zwaartepunten in het Ford-optreden tijdens de ‘88e European Motor Show Brussels' zijn de C-MAX en de Focus ECOnetic II. De C-MAX biedt standaard een ruime habitat voor 5 inzittenden, maar is nu ook beschikbaar met 7 zitplaatsen. Een paar schuifdeuren, een langere wielbasis, hogere daklijn en dunnere stijlen, maar ook een innovatief zeteldesign dragen bij tot een hoogstaand gebruikscomfort. Naar keuze kan de volledige 7-zits capaciteit of een handige 2 + 2 + 2 opstelling ingezet worden. De tweede generatie van de ECOnetic aanpak betekent voor de Ford Focus 5-deurs dat de CO2-uitstoot terugvalt tot slechts 99 g/km en het gemiddeld verbruik nog nauwelijks 3,8 l/100 km bedraagt. Standaard toont het dashboard het nieuwe Ford ‘Eco Mode'-systeem, dat de bestuurder informeert en assisteert om een zo laag mogelijk verbruik te halen.