Volkswagen geeft present in Paleis 5 met een standoppervlakte van 2.369 m² en zet zwaar in op het ‘BlueMotion'-thema, gesymboliseerd door de overheersend witte kleur van de stand. Volkswagen maakt het de koper nochtans niet gemakkelijk om de bomen in het bos te vinden, want op de auto's duiken zowel het ‘BlueMotion Technology'-logo op als de ‘BlueMotion'-badge.
BlueMotion Technology betekent dat een model geoptimaliseerd is met als doel minder te verbruiken en daardoor ook minder te vervuilen. Daarvoor worden verschillende ingrepen gedaan als het optimaliseren van het motormanagement, aanpassingen aan onderstel en aerodynamica, nabehandeling van de uitlaatgassen (AdBlue-systeem) bij de TDI-diesels en soms ook het gebruik van alternatieve brandstoffen (aardgas) bij de EcoFuel-modellen. Wanneer een Volkswagen echter het ‘BlueMotion'-logo draagt, dan mag de koper zeker zijn van de beste verbruikscijfers en de laagste CO2-uitstoot. Zo verschijnt in Brussel de nieuwe Golf BlueMotion met slechts 99g/km CO2-uitstoot t.o.v. de 104g/km voor de Golf BlueMotion Technology die Auto55 recent nog aan de tand voelde.
De Passat BlueTDI met DeNox-katalysator (AdBlue) neemt genoegen met een gemiddeld verbruik van slechts 5,2 l/100 km en laat 137 g/km CO2 opmeten. In de loop van 2010 mogen we ons aan nog meer BlueMotion-versies verwachten bij de Polo en Passat. In totaal neemt VW liefst 30 ‘groene' modellen op in zijn prijslijst, waaronder 6 auto's die rijden op aardgas.
In tegenstelling tot de IAA in Frankfurt mogen we in Brussel geen elektrische VW aanschouwen. Invoerder D'Ieteren compenseert dit met de e-Solex, een volledig elektrische en bijgevolg niet vervuilende tweewieler. De e-Solex wordt door de invoerder ingezet binnen het '6-wielen'-contract voor professionele klanten en als 'vervangwagen' bij de VW-concessies. Vermelden we tenslotte nog de grondige vernieuwing van de Multivan en de Golf Variant als derde koetswerkvorm voor de zesde generatie VW Golf.