Citroën is één van de weinige merken die het autosalon opluistert met een heuse wereldpremière: de elektrische stadswagen C-ZERO. Daarnaast krijgen de bezoekers op de stand 26 wagens voorgeschoteld, waaronder de nieuwe C3 en DS3, die in januari en maart 2010 hun commercieel debuut vieren op de Belgische markt. Vergeten we evenmin de Citroën Revolte, een concept car van een chique stadswagen.
De Citroën C-ZERO kiest voor een 100% elektrische aandrijving, wat wil zeggen dat er geen liter brandstof, geen gram CO2 en geen decibel lawaai aan te pas komt! Het betreft een zuivere stadswagen, met compacte afmetingen (3,48 m), een korte oplaadtijd en zowat 130 km autonomie voor dagelijks gebruik. Voor de aandrijving zorgt een synchrone elektromotor met permanente magneet, die 47 kW of 64 pk vermogen levert tussen 3.000 en 6.000 t/min. Zijn maximumkoppel bedraagt 180 Nm en is constant beschikbaar tussen 0 en 2.000 tr/min. Het opladen van de accu's kan via een klassiek 220V-stopcontact, maar aan een 400V-stopcontact volstaan slechts 30 minuten voor 80% lading. De C-ZERO haalt een topsnelheid van 130 km/u en de 0 tot 100 km/u sprint vergt 15 seconden. De auto is het resultaat van een gezamenlijke ontwikkeling met Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en zal in het laatste trimester van 2010 officieel gecommercialiseerd worden. Het is dan al de tweede elektrische Citroën, want de Berlingo First Electrique, die samen met Venturi werd ontwikkeld, ging hem vooraf.
De nieuwe C3 is commercieel uiterst belangrijk voor het merk met de dubbele chevron. Zijn voorganger vond 2 miljoen kopers. De nieuwe C3 speelt meer persoonlijkheid, een uitzonderlijke verhouding buitenafmetingen/interieurruimte en meer uitrusting en comfort als troeven uit. Opvallend detail is de panoramische Zenith-voorruit, die 40 % groter is dan een klassieke voorruit. Citroën stelt tevens van bij de lancering een versie met 99 g/km CO2-uitstoot voor.
Met de DS3 put Citroën uit een rijk verleden en opent een charmeoffensief naar de luxegevoelige en op individualiteit beluste kopers. Typische stijlkenmerken voor de 3,95 m compacte DS3 zijn het zwevende dak, een spoiler in de vorm van een haaienvin die de gordellijn van het koetswerk extra dynamiek bezorgt en zijdelingse luchthappers met LED-verlichting. De DS3 is beschikbaar in een veelvoud van uitvoeringen die iedereen naar eigen inzicht kan sturen. Dak, koetswerk, buitenspiegelbehuizingen, velgen... kunnen gekozen worden volgens eigen smaak. In het interieur dat plaats biedt aan 5 inzittenden, kunnen de dashboardstrook, de knop van de schakelpook en nog heel wat andere details uitgevoerd worden in een brede waaier kleuren en materialen. Citroën commercialiseert de DS3 met vijf Euro V-motorisaties: twee HDi FAP-motoren met 90 en 110 pk en drie benzinemotoren met de VTi 95, de VTi 120 en de THP 150.