Autosalon van Brussel 2010 Peugeot

Peugeot
Bekijk 108 foto's
Door: REDACTIE 04-01-2010

Het merk met de leeuw vat post in Paleis 4, waar het met 3.200 vierkante meter geen zakdoek inlevert tegenover de deelname aan het salon in 2008. Peugeot verwelkomt de bezoekers met één van de grootste en modernste standen van de ‘88e European Motor Show Brussels'. De spots staan in de eerste plaats gericht op de recent geïntroduceerde Peugeot 5008, het eerste compacte monovolumemodel van het merk, geschikt voor 5 tot 7 inzittenden. Zijn specifieke aerodynamische vormgeving laten hem niet meteen herkennen als een MPV. Naast een comfortabel en ruim interieur lonkt de 5008 met geavanceerde technologie als een head-up display, Distance Alert, e.a.

Absolute blikvanger op de Peugeot-stand wordt ontegensprekelijk de zeer dynamische RCZ, die twee jaar na het tonen van de concept car in Frankfurt al productierijp is en in de lente van 2010 bij de concessionarissen zal verschijnen. De Peugeot RCZ is een 2 + 2 coupé, die een unieke plaats opeist binnen het Peugeot-gamma, al was het maar omwille van de naamgeving die afwijkt van het gebruikelijke nummer met centrale nul of dubbele nul. De sportieve leeuwenwelp is slechts 1,36 m hoog en staat op 18 of 19" velgen. Met 384 l kofferruimte en extra opbergvakken onder de laadvloer, is hij zelfs best praktisch, temeer daar de laadcapaciteit kan aangroeien tot 760l door de rugleuning van de achterzetels neer te klappen. Voor de aandrijving staan zowel benzine- als dieselmotoren in de prijslijst. Bovenaan is dat de 1.6 THP met een Twin-Scroll turbolader, goed voor 147 kW/200 pk bij 5.800 tr/min en 255/275 Nm koppel bij 1.700 tr/min. Dat maakt een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,6 sec mogelijk, terwijl het gemiddeld verbruik tot 7,1 l/100 km beperkt blijft. Hiërarchisch een trapje lager nestelt zich de 1.6 THP met 156 pk, die vanaf de zomer ook met een gloednieuwe gerobotiseerde 6-traps schakelmechaniek kan besteld worden. Tenslotte is de RCZ ook leverbaar met een 2.0 HDi voorzien van een partikelfilter en goed voor 163 pk bij 3.750 tr/min en een maximumkoppel van 340 Nm bij 2.000 tr/min. Deze motor verbruikt amper 5,4 l/100 km en zijn CO2-uitstoot bedraagt 139 g/km.

Het salon is ook het ideale moment voor een blik op de nabije toekomst, geconcretiseerd door de elektrisch aangedreven iOn en de HYbrid4 als alternatieve aandrijving. De iOn wordt eind 2010 verwacht en biedt een autonomie van 130 km, ideaal voor gebruik in stedelijk verkeer. De iOn is het resultaat van een samenwerking met Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en richt zich zowel tot particuliere klanten als wagenparken. Als dieselspecialist toont Peugeot HYbrid4 als nieuwe hybride-dieseltechnologie. Het betreft een parallel systeem, met apart werkende HDi-motor en elektromotor, wat in alle rijomstandigheden een optimaal rendement garandeert. De gecombineerde werking van beide motoren komt tevens de prestaties ten goede, met een gemiddelde verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met -35%! De elektromotor zit bij HYbrid4 achterin, zodat een effectieve vierwielaandrijving ontstaat zonder (zware) mechanische verbinding tussen voor- en achteras. De 3008 HYbrid4 staat in de schijnwerpers als voorloper van het seriemodel dat in het voorjaar van 2011 debuteert.

Nog verder in de toekomst projecteert Peugeot de uiterst originele BB1, een oplossing voor de stadsmobiliteit. Met vier zitplaatsen bij een lengte van slechts 2,50 m, verbaast de 100% elektrisch aangedreven concept car iedereen. Als snoepje voor de autosportliefhebbers brengt Peugeot de 908 HDi FAP die in juni de 24 Uur van Le Mans won mee naar Paleis 4.

Geef commentaar
comments by Disqus