Voor wie de 240pk sterke Leon Cupra niet snel genoeg is, introduceert Seat in Frankfurt de Leon Cupra R. Goed voor nog eens 25pk extra, uit dezelfde geblazen tweeliter viercilinder. Goed voor een sprinttijd van 6,2 tellen, een begrensde top van 250km/u en een verbruik van 8,1l/100km. De uitrusting van de R is gespekt met een koetswerkkit, Alcantara interieuraankleding en instrumenten met witte LED-verlichting.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we nieuwe, zuinige Ecomotive modellen. Aan de Ibiza met 98gr CO2-uitstoot wordt niet geraakt, maar de Leon Ecomotive krijgt nieuwe technologie en door die ook in de Altea te lepelen, bestaan van de vijf- én zevenzitter (Altea XL) nu ook groen edities. De nieuwe Ecomotives hebben een 105pk sterke 1.6 CRDi common-rail diesel onder de kap. Die wordt gepaard aan een vijfbak met langere verhoudingen, beschikt over een start/stop-functie en recupereert remenergie. Samen met enkele weerstandsverlagende maatregelen (zoals de banden), levert dat een aanzienlijke verbruiks en CO2-besparing op. De Leon duikt in vergelijking met z'n voorganger liefst 20gr omlaag en eindigt op één grammetje van het resultaat van de Ibiza. De CO2-uitstoot van beide Altea's bedraagt 119gr/km.
Als klap op de vuurpijl, toont Seat ook nog een voorbode voor een Ibiza Break. Het is twee productgeneraties geleden dat de Spanjaarden nog een break voor het B-segment aanboden. Toen onder de naam Cordoba. De productieversie van de functionele Ibiza komt volgend jaar.