Voor de nieuwe Astra is Opel al zo lang aan het plagen, dat we bijna zouden vergeten dat het modle pas op het Autosalon van Frankfurt z'n absolute premiere beleeft. Het volumemodel voor het C-segment overschaduwt er vanzelfsprekend het andere Opel-nieuws.
De Astra van de derde generatie is flink gegroeid. In de lengte tikt het model af op 4,42m, 17cm meer dan voorheen. In de vormgeving trekt Opel de lijn door die het met de Insignia heeft ingezet. De bolle koets is doorsneden met sikkelvormige vouwlijnen. En ook in het interieur is het merk consequent. De boordplan plooit zich om de inzittenden en loopt door tot in de deurpanelen. Ook hier vinden we verwijzingen naar de sikkel, en de wijzerplaten huizen in diepe kokers voor een sportievere atmosfeer. Onder de kap vinden een 1.4l met 100pk, een 1.4 turbo met 140pk en een 1.6, eveneens geblazen, met 180pk voor wat de benzines betreft. Diesel kan met een 1.3 JTD met 95pk, of tweeliters met 130 en 160pk. Opel heeft inmiddels ook al een extra zuinige ecoFLEX-variant bedacht. Die CO2-vriendelijke versie doet beroep op de gebruikelijke truukjes (langere versnellingsbakverhoudingen, lagere rolweerstand, geoptimaliseerde aerodynamica) om nog zuiniger uit de hoek te komen.
Onderhuids vinden we een hoop snufjes die bij de recent geïntroduceerde Insignia geleend worden. We denken dan onder meer aan een instelbaar onderstel met gestuurde dempers, een camera die in staat is om verkeersborden met een snelheidsbeperking te lezen, een intelligente verlichting met een automatische grootlichtstand.
De OPC-editie van de Insignia was eerder al voorgesteld, maar de licht ontvlambare break, die staat voor het eerst op een beurs. Onder de kap een tot 325pk en 435Nm opgekittelde 2.8l V6 biturbo die de break in 6,3 tellen naar 100km/u stuwt en het pas bij 250km/u voor bekeken houdt.