Terwijl GM met Koenigsegg de laatste details over de verkoop van Saab uitwerkt, introduceren de Zweden in Frankfurt na twaalf jaar de opvolger van hun vlaggenschip; de 9-5.
Saab leent het onderstel van de 9-5 bij de Opel Insignia, maar uiteraard is de afstelling specifiek voor het Zweedse merk. De 9-5 wordt ook een stuk groter dan de Opel waarvan hij de onderdelen adopteert. En ten opzichte van de uittredende 9-5 komt er in de lengte zelfs 17cm bij. De grootste Saab tikt daardoor af op 5,01m. De wielbasis groeit in vergelijking met de vorige generatie met 13cm en het laadvolume bedraagt voortaan een indrukwekkende 513l.
De basisversies worden op de voorwielen aangedreven, maar stijgt in het gamma zal ook permanente vierwielaandrijving (met een elektronisch gestuurd achterdifferentieel) treffen. De instapper bij de benzines wordt een compacte 1.6l viercilinder. Die schopt het dankzij een turbo tot 160pk. Erboven komt een 2.0, eveneens geblazen, met 220pk en een 2.8l V6, ook al met drukvulling, die exact 300pk opwekt. Twee dieselversies, beiden met een slagvolume van 2-liter en met 160 en 190pk vermogen, zijn aangekondigd, maar die zullen niet van meet af aan leverbaar zijn.
Als topper binnen het Saab-aanbod is de nieuwkomer het aan zichzelf verplicht om heel wat luxe aan te bieden. Zo vinden we bij de opties een head-up-display, parkeerhulp, een regelbaar onderstel met drie programma's voor comfort, sport en automatisch, bi-Xenon-bochtenlicht, de herkenning van verkeersborden met een ingebouwde camera, een navigatiesysteem van Panasonic met 8" groot aanraakscherm en een audio-installatie van Harman Kardon.
De break verwachten we over een half jaar. Zijn voorganger had liefst 80% aandeel in de totale verkoop van het 9-5 gamma. De nieuwe 9-5 zal in het Zweedse Trollhättan van de band rollen en niet zoals ooit aangekondigd samen met de Insignia in het Duitse Rüsselsheim geassembleerd worden. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend, maar de Zweden willen onder het prijskaartje van de Audi A6 blijven.