Autosalon van Frankfurt 2009 BMW

BMW
Bekijk 122 foto's
Door: BV 31-08-2009

BMW trekt resoluut de groene kaart op het Salon van Frankfurt. De Duitsers pakken bij deze thuiswedstrijd uit met hybride-versies van de 7-Reeks, de X6 én een spectaculaire en tegelijk boomvriendelijke concept car.

De X6 ActiveHybrid combineert een 400pk sterke dubbel geblazen V8 met een batterij met nikkel-metaallegering en twee elektromotoren. Die zijn ook nog eens 91 en 86pk sterk. Ze worden via een planetair tandwielstelsel gelinkt aan een zeventrapsautomaat. Bij normaal gebruik levert het systeem een besparing op van zo'n 20% (brandstof en CO2). De elektromotoren kunnen de X6 ook autonoom aandrijven tot een snelheid van 60km/u. De autonomie blijft dan wel beperkt tot amper 2 (!!) kilometer. De prestaties van de X6 zijn dankzij een gecombineerd maximumvermogen van 480pk behoorlijk pittig te noemen. De sprint neemt slechts 5,4 tellen in beslag. De top is begrensd op 210km/u.

De 7-Reeks krijgt een ander type hybride aandrijflijn, al kleeft BMW exact hetzelfde ActiveHybrid-logo op de koffer. Het systeem van BMW is hetzelfde als dat uit de Mercedes S-Klasse. Een kleine lithium-ion-accu levert kracht voor een 15pk sterke elektromotor. Die kan de grote 7 uiteraard niet alleen voortbewegen, maar levert extra bijstand. Voldoende voor een verbruiksbesparing van 15% in verlijking met de 750i die het alleen met een achtcilinder moet stellen.

De 4,6m lange, 1,9m brede en 1,24m hoge 2+2 van BMW is één van de grote blikvangers op de beurs. Het model heeft onder de kap een 1.5l driecilinder dieselmotor met 163pk en twee elektromotoren. Die bij de vooras heeft een permanent vermogen van 80pk en kan tijdelijk pieken tot 140pk. Bij de achteras zit een tweede exemplaar dat permanent 34pk en tijdelijk tot 52pk levert. Tel dat samen en de 1.395kg zware vierwielaandrijver heeft 356pk en niet minder dan 800Nm trekkracht ter beschikking. Goed voor een acceleratietijd van 4,8 tellen, een top van 250km/u en een verbruik van 3,76l/100km. De CO2-uitstoot bedraagt dan ook maar 99gr/km. En tot afstanden van 50km, kan je ook alleen de elektromotoren gebruiken. De lythium-polymeer-batterijen kunnen ook via het stopcontact geladen worden. Deze Vision Efficient Dynamics wordt niet meteen realiteit, maar de technologie zal wel doorsijpelen naar andere modellen.

Geef commentaar
comments by Disqus