Twee kleintjes, dat is wat de Fransen meenemen naar de Duitse autostad. Enerzijds presenteert het merk de nieuwe C3, en daarnaast staat ook meteen de DS3 te pronken. Dat is Citroëns aanval op het (voorlopig nog) kleine premium compactsegment. Citroën wil in de toekomst overigens dezelfde truuk uithalen met de C4 e C5 (voor DS4 en DS5). Beide kleintjes zijn voorzien van een onderscheidend uiterlijk, maar de basisstructuur -waaronder het onderstel met vervormbare dwarstraverse achter en McPherson veerpoten vooraan- wordt gedeeld. Net als het gros van de motoren. En de afmetingen - ook die zijn nagenoeg identiek. Beiden zijn 3,95m lang en 1,71m breed (5cm meer dan de vorige C3). De DS3 tikt af op 1,47m in de hoogte, de C3 trakteert z'n inzittenden op 4 extra centimeters hoofdruimte. Verschil is er ondanks een identieke lengte ook in kofferinhoud. De meest trendy van de twee biedt 280l, de hoogste tikt af op 300l. Een in delen neerklapbare achterbank voor de occasionele grote vrachten, hebben ze allebei.
De C3 moet met z'n halfhoge zitpositie, guitig uiterlijk en zuinige motoren verleiden. De 1.6 dieselcentrale met 90pk zal niet meer dan 99gr/km uitstoten en over twee jaar volgt de introductie van versies met een start/stop-systeem van de tweede generatie met elektronisch gestuurde vijf- en zesversnellingsbakken.
DS3 werpt het over een andere boeg. Het interieur krijgt omvattend zitmeubilair en een hoogwaardige aankleding. Denk dan aan zacht aanvoelende kunststoffen, lederaccenten en een hoop verchroomde sierlijstjes. Bovendien kan je de DS3 aankleden naar wens - ook dat hoort bij de premium compactklasse. Voor het binnenruim voorziet Citroën niet minder dan zeven verschillende "stijlen", er is een gans palet koetswerktinten die ook op de velgjes aangebracht kunnen worden en voor het dak zijn nog eens 4 andere kleuren beschikbaar. En het blijft niet bij opsmuk. De Fransen gebruiken in de DS3 per kubieke meter zo'n 200gr isolatiemateriaal terwijl in dat segment 90gr gebruikelijk is. De instapper wordt meteen 95pk sterk en is een 1.4l. Erboven zitten nog twee zestienhonderds. De atmosferische levert 120pk, en de turboversie (door PSA samen met BMW ontwikkeld) houdt 150 paarden achter de hand. Dieselen kan uiteraard ook. De instapper wordt de 70pk sterke 1.4 HDi, en erboven vinden we twee zestienhonders met 90 en 110pk resp. Allen gekoppeld aan een handgeroerde bak, maar de 1.6 120pk krijgt binnenkort een automaat.