De
Zweden stelden een jaar geleden op het Salon van Genève de Adventure
Concept Car voor. De productieversie van die grote SUV ging minder dan een
jaar later, op de Autoshow van Detroit in januari, in première. De XC90
is nu voor het eerst in Europa. De Volvo XC90 heeft drie zetelrijen en
beidt bijgevolg plaats aan maximaal zeven inzittenden die allen naar voor
kijken. De XC90 is een echte Volvo geworden, en volgt
de rest van het gamma (S60, V70 en S80) in de stijl waarvan de
uitgesproken schouders ter hoogte van de gordellijn het voornaamste
kenmerk is. De XC90 zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn met twee
motorversies. Een zescilinder benzine in V en de nieuwe 2.4l vijfcilinder
diesel
In navolging van de Adventure Concept Car, staat op de stand van de autobouwer de Adventure Concept Car 2. Die heeft niks met de XC90, maar alles met de V70 XC (vanaf dit jaar XC70) te maken. De ACC2 toont hoe een toekomstige sportieve break van het merk, met beperkte terreinambities en de bijhorende vierwielaandrijving er uit zou kunnen zien. De V70 is uiterlijk duidelijk in het model te herkennen, maar binnenin heeft Volvo meer gewijzigd. De middenconsole loopt door tot achteraan en de passagiers krijgen allen individuele zetels. Door gebruik te maken van lichte en semi-transparante materialen, krijgt het interieur een futuristisch tintje.