BA staat voor ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid'. In Nederland heeft men het over een WA-verzekering, wat staat voor ‘wettelijke aansprakelijkheid'.
De BA-autoverzekering is de enige absoluut verplichte module. Wie met de auto onderweg is en door een ongeval schade berokkent aan anderen, moet deze vergoeden. De BA-verzekering regelt deze vergoeding wanneer de bestuurder is fout wordt bevonden. De BA- autoverzekering betaalt de toegebrachte schade aan de andere partij(en), maar kan ze wel terugvorderen bij de verzekeringnemer. Dat is o.a. het geval bij vastgesteld rijden onder invloed van alcohol of drugs, maar ook wanneer ander verzuim van de bestuurder kan worden ingeroepen als oorzaak of mede-oorzaak van het ongeval, kan de verzekeringsmaatschappij zich keren tegen de verzekeringnemer. Enkele voorbeelden: de auto is ouder dan vier jaar en heeft geen geldig keuringsbewijs van de technische controle; de bestuurder zondigde zwaar tegen het verkeersreglement (achteruitrijden op autosnelweg, linksomkeer maken op autosnelweg, spookrijden); de auto reed met zomerbanden wanneer winterbanden aanbevolen zijn (Duitsland).
Alle Belgische verzekeringsmaatschappijen hanteren de zogeheten ‘bonus/malus'-ladder voor het bepalen van de verzekeringspremie. Dit systeem beloont verzekeringnemers die veilig rijden en dus weinig ongevallen veroorzaken en straft wie roekeloos rijdt en zich als echte brokkenmaker opwerpt. Hoe langer men schadevrij rijdt (opeenvolgende jaren), hoe groter de korting (= bonus) op de basispremie. Deze kan oplopen tot 75 en zelfs 80%. De plaats van de bestuurder op de ‘bonus/malus'-ladder wordt jaarlijks geëvalueerd. Na een jaar zonder schade stijgt men een punt op de ladder en betaalt een kleinere verzekeringspremie. Wie van maatschappij wil veranderen moet van de vorige verzekeraar een attest krijgen waarin zijn ‘bonus/malus'-status vermeld staat. Uitstekende bestuurders - of absolute gelukzakken - die jarenlang schadevrij rijden, worden niet meer extra beloond, want ze kunnen nooit uitstijgen boven de hoogste trede = 01).
Wie niet schadevrij rijdt, daalt na elk brokkenjaar een aantal punten op de ‘bonus/malus'-ladder. De daling is niet afhankelijk van de waarde van de schadeclaims, maar wel van het aantal schadegevallen waarin de verzekeringsmaatschappij moet tussenkomen. Wie in hetzelfde jaar meer dan één schadegeval veroorzaakt, zakt dan ook heel snel af op de ‘bonus/malus'-ladder en zal dat pijnlijk voelen aan de te betalen verzekeringspremie. Afhankelijk van het schadegeval (vb. parkeerschade) moet men goed afwegen of het de moeite waard is deze te laten vergoeden door de verzekeringsmaatschappij, dit gezien de stijging van de premiekosten en het zeer trage terugwinnen van de vroegere status op de ‘bonus/malus'-ladder. Zolang de verzekeraar de schade kan terugvorderen bij een schuldige tegenpartij, verandert er echter niets aan de ‘bonus/malus'-staat van de verzekerde.
Officieel bestaat de bonus-malus-ladder niet, maar de meeste verzekeraars hanteren een systeem dat op hetzelfde neerkomt. Schadevrij rijden wordt beloond met een lagere status (en dus een lagere premie), en een schadegeval zorgt voor een verhoging.
Bijvoorbeeld: De verzekerde heeft op de ‘bonus/malus'-ladder graad 11 bereikt. Wanneer hij één schadegeval veroorzaakt, wordt dat: 11-1+5=15. Veroorzaakt hij in hetzelfde jaar twee schadegevallen, dan wordt de nieuwe bonus-malus graad: 11-1+5+5=20
(bron: Ethias) Verzekeraars hanteren hiervoor vaak een andere terminologie (bijvoorbeeld premieniveau's of graden), zij het met een gelijkaardig effect.
De ‘bonus/malus'-ladder wordt echter ook gehanteerd om extra risico's door te rekenen in de versterkingspremie. Zo kan men een beroepsmatige veelrijder enkele punten hoger klasseren om het hoger risico als gevolg van een meer dan gemiddeld jaarlijks kilometeraantal te compenseren.
Groenvoordeel: nieuw is een mogelijke korting op de verzekeringspremie voor de BA-verzekering wanneer men een milieuvriendelijke wagen verzekert of een ‘eco-driving'-cursus volgt. Voor auto's uit de categorie A (CO2-uitstoot < 100g / km voor benzinemotoren of < 85g / km voor diesels) wordt een korting van 20% toegekend, maar in België is zo slechts één voertuig te koop. Wie een voertuig uit de categorie B wil verzekeren (CO2-uitstoot < 130g / km voor benzineversies en < 115g / km voor de dieselkrachtbronnen) wordt bedacht met een korting van 10% op de BA-premie. Eenzelfde premieverlaging kan men in de wacht slepen door het volgen van een cursus ecologisch rijden bij een door de verzekeringsmaatschappij erkende instelling. De polis moet dan wel betrekking hebben op een nieuw contract of de vervanging van een al verzekerde auto.