Bij het verzekeren van een voertuig blijken er heel wat details op te duiken, die vaak echte addertjes onder het gras blijken. Zo hebben jongeren het heel moeilijk om een voertuig op hun naam te verzekeren, tenzij ze instemmen met buitensporig hoge premies. ‘Jong' is overigens een rekbaar begrip, want in verzekeringskringen betekent dat veelal jonger dan 26 jaar op de aanvangsdatum van het contract.
Tip: Een aantal verzekeringsmaatschappijen kennen jonge bestuurders een voordeliger premie toe, wanneer deze een aanvullende rijopleiding volgen. Het gaat dan om een stage ‘autobeheersing', waarin een aantal vaardigheden worden aangeleerd.
Bij jonge bestuurders komt het erop aan om een defensieve rijstijl aan te leren. Ze moeten tevens op de juiste manier kunnen anticiperen als het misgaat. De aanvullende rijopleiding leert de beginnende bestuurders beter om te gaan met hun voertuig door ze in een veilige omgeving vertrouwd te maken met noodsituaties. Deze ervaring die men normaal slechts over lange tijd kan vergaren, helpt de beginnende bestuurders om uit een slip- en andere gevaarlijke situaties te blijven.
Tip 2: Verzekeringsmaatschappijen kunnen zelf bepalen hoe ze hun polissen aanbieden. Bijgevolg kunnen ze bepaalde klanten aantrekken of juist afstoten. Jonge bestuurders worden algemeen als grote risico's beschouwd en zullen daardoor vaak geconfronteerd worden met hoge premies. Toch laten sommige maatschappijen ruimte tot onderhandelen. Zo kan een beperking van het motorvermogen van de te verzekeren wagen (vb max. 55 kW) helpen om de maatschappij milder te stemmen. Ook het vrijwillig aanvaarden van een ‘rijverbod' tijdens de meest risicovolle periodes - het typische uitgangsverkeer tijdens de weekends 's nachts - kan in sommige gevallen helpen om een verteerbare premie af te dwingen.