Autosalon van Brussel 2009 BMW

BMW
Bekijk 36 foto's
Door: BV 04-01-2009

Afgelopen jaar nam BMW z'n 3-Reeks onder handen en introduceerde het merk z'n nieuwe vlaggenschip. Het ligt dus voor de hand dat deze twee nieuwigheden op het Brusselse Salon een ereplaats innemen.

De meest markante aanpassingen vinden we bij de nieuwe 3 ter hoogte van de achterlichten en het smoelwerk. Een nieuwe grille en een bumperschild dat dat van de eerder genoemde 7-Reeks imiteert moeten de 3 z'n jeugdigheid weer teruggeven. De achterlichten hebben voortaan een beter afgewerkte scheiding tussen het deel in de koets en het deel dat in de kofferklep is ingebouwd. Op technisch vlak zijn de motoren opgefrist, vooral om ze minder dorstig te maken. Er blijven liefst tien versies leverbaar. Het zijn dezelfde motoren als voorheen, met uitzondering van de 330d, die recht heeft op een nieuw blok met 245pk. Dat hij 10 extra paarden op stal heeft, doet niets aan z'n verbruikscijfers (5,7 - 5,9l/100km en 152 - 155gr CO2/km). De integraalaandrijving (xDrive) wordt leverbaar voor meer motorversies, onder andere in combinatie met de viercilinder van de 320d.

BMW heeft de vijfde generatie van z'n ‘Siebener' een lichter verteerbaar design gegeven. Het geheel oog gespierd sportief en tegelijk elegant. In het interieur waait een wind van modernisme en is er een duidelijke scheiding van rij- en comfortfuncties doorgezet. Ditmaal keert de cockpit zich weer helemaal naar de bestuurder. Het BMW iDrive is uiteraard opnieuw aanwezig op de centrale console, maar onderging heel wat aanpassingen. Bij de start is er keuze uit een BMW 750i, BMW 740i en BMW 730d. Twin Turbo technologie en directe brandstofinspuiting (High Precision Injection) kenmerken de nieuwe benzinemotoren met respectievelijk 407 en 326pk. Die diesel is 245 paarden sterk. De lange versie, met 140 mm extra ruimte voor het achtercompartiment, is eveneens van de partij en verschijnt als BMW 750Li en BMW 740Li in de prijslijst. Bij de vernieuwende items vinden de wereldpremière voor het ‘Integral Active Steering', de symbiose tussen ‘Active Steering' op de vooras en snelheidsafhankelijke achterwielbesturing als optie. Verder is er de nieuwe ‘Dynamic Damping Control' met standaard ‘Dynamic Driving Control'. De schokdemping, dynamiek van het schakelgedrag, de respons van het gaspedaal en de stuurbekrachtigingskarakteristiek worden geregeld door de ‘Dynamic Driving Control'-toets op de middenconsole.

BMW brengt graag z'n EfficiëntDynamics-filosofie onder de aandacht in Brussel. Dankzij verschillende elementen, waaronder de recuperatie van de vrijgekomen remenergie, het beheer van de randapparatuur in functie van de noden, met inbegrip van een aircocompressor met ontkoppeling, een intelligente lichtgewicht constructie, actieve luchtklepsturing en banden met verminderde rolweerstand of een combinatie van deze elementen, beperkt het bedrijf het verbruik van z'n recente producten. BMW biedt op dit ogenblik reeds 23 modellen aan die beantwoorden aan de Euro V-norm, terwijl de nieuwe 330d al voldoet aan de Euro VI-norm, die ten vroegste in 2014 ingaat.

Geef commentaar
comments by Disqus