Autosalon van Brussel 2009 Volkswagen

Volkswagen
Bekijk 48 foto's
Door: BV 04-01-2009

De VW-stand neemt in Brussel de Patio en een deel van Paleis 9 in beslag. Importeur d'Ieteren zet niet minder dan 42 wagens in de schijnwerper, waaronder 26 bedrijfswagens.

Bij de bestelwagens beleeft onder meer de Caddy Maxi z'n salonintroductie. Die is liefst 47cm langer dan een gewone Caddy en tikt dus af op 4,87m. Het voordeel ligt voor de hand; een laadvloer met een lengte van 3 meter en een beschikbaar volume van 4,2m3. In hetzelfde gamma wordt de 4Motion aan het aanbod toegevoegd, met een Haldex-koppeling om de achterwielen voor de aandrijving in te schakelen als de omstandigheden erom vragen. Die versie is uitgerust met een 105pk sterke 1.9 TD-motor, net als de nieuwe Caddy Bluemotion (zonder vierwielaandrijving) die genoegen neemt met 5,8l/100km.

In het personenwagengamma zet VW de nieuwigheden van afgelopen jaar nog eens in de schijnwerpers. En dat zijn er nogal wat. Je kan je vergapen aan de Passat CC, wat ditmaal niet staat voor Coupé Cabriolet, maar voor Comfort Coupé. De Passat-variant kent een coupé-achtige daklijn, maar behoudt vier portieren. 2008 was eveneens het jaar dat VW -na meer dan 30 jaar- de Scirocco nieuw leven inblies. De techniek is afkomstig van de Golf, maar z'n karaktervolle koets is uniek en onthult de stijlkenmerken die ook de VW's van de toekomst zullen sieren.

De zesde generatie van de VW Golf was in de autowereld één van de belangrijkste gebeurtenissen van afgelopen jaar. Het model gebruikt dezelfde structuur als z'n voorganger, maar werd groter (vooral breder), stiller en beschikt over efficiëntere motoren en transmissies. Vooral de komst van de tweeliter dieselcentrales met common-rail directe injectie betekent een grote verbetering. Een nieuwe BlueMotion krijgt als eerste een fonkelnieuwe 1,6l dieselcentrale onder de kap en bij de benzines gooien vooral de kleine enkelvoudig én dubbel geblazen 1,4l benzinemotoren grote ogen. De stijlevolutie is, geheel naar VW-traditie, voorzichtig te noemen.

De generatiewissel van de Golf heeft ook implicaties voor het Golf Plus-gamma. Hier is geen sprake van een nieuw model, maar VW doet toch de moeite om een grondige facelift door te voeren. De snuit zoekt aansluiting met de Golf VI en in het interieur doet de hertekende boordplank van de zesde generatie z'n intrede.

Tot slot toont VW de Robust Pickup (een als reddingsvoertuig uitgedost showmodel) op z'n Brusselse stand. Met dat model wil VW in eerste instantie de Zuid-Amerikaanse, Zuid-Afrikaanse en Australische markt inpalmen, maar het is niet uitgesloten dat het model op termijn ook bij ons in de catalogus verschijnt. De nieuwe pickup gaat in de herfst in productie in Argentinië.

Geef commentaar
comments by Disqus