Autosalon van Brussel 2009 Renault

Renault
Bekijk 152 foto's
Door: BV 31-12-2008

Drie Belgische premières heeft Renault op z'n stand in de Heizelpaleizen staan. En dat zijn niet de minste. Het merk maakt van de beurs immers gebruik om de nieuwe Renault Megane in de verf te zetten. De middenklasser komt tegelijk als berline (vijfdeurs) en Coupé op de markt. Het model krijgt de obligate groeischeut te verwerken. De wielbasis wordt 3cm groter en in de overhangen kruipt nog eens 6cm. Daardoor wordt de Megane 4,30m lang. Onder z'n terug meer conventioneel vormgegeven koffer is er fiks meer ruimte voor bagage. Z'n volume van 405l betekent een winst van 75l. De flanken van de driedeurs zijn meer gespierd en een karaktervolle schouderlijn drukt het model optisch tegen het asfalt. Bij de Coupé wordt die indruk nog versterkt door het sportchassis (met een 12mm verlaagde ophanging). In tegenstelling tot de vorige generatie, neemt de Coupé afstand van de berline met een geheel specifieke achterzijde. Aan de aflopende daklijn offert het merk wat laadcapaciteit want de driedeurs lust niet meer dan 377l. Het gamma benzine- en dieselmotoren is voor de Coupé en berline gelijk. De 1.5 dCi met 85 en 105pk worden nog aangevuld met een dCi 90 en dCi 110 met roetfilter. Die vier motoren stoten maximaal 120 gram CO2 per km. De nieuwe dCi 130-motor (een tweeliter) stoot elke kilometer 135 gram CO uit. Bovenin het dieselgamma komen nog twee performante versies van deze tweeliter; 160 (handgeschakeld) of 150pk (automaat) sterk. Het benzineaanbod bestaat uit een 1.6 met 110pk, een 2.0 140pk en een drukgevoede versie van die laatste met 180pk. Een kleine benzinemotor (1.4l) met drukvoeding -en een puik vermogen van 130pk- wordt in de lente aan het aanbod toegevoegd.

De Kangoo Be Bop beleefde z'n première op het Autosalon van Parijs. Het model leent de architectuur, inrichting en enkele motoren van de normale Kangoo, maar een stuk korter. Bij een gelijke breedte, is de wielbasis liefst 38cm (!!) gekrompen en raakt de totale lengte niet eens meer aan 3,9m. De Be Bop is gezegend met een bijzonder groot glasoppervlak van haast vier vierkante meter. Het dak bestaat uit een glazen middendeel, een openklapbaar voorpaneel en een achterstuk dat naar voor kan kantelen zodat de achterste passagiers (dat zijn er maximaal twee, die in hun individuele zetel wat hoger zitten dan de voorste inzittenden) van een cabriosensatie kunnen genieten. De achterruit kan elektrisch in de kofferklep opgeborgen worden. Van het gelijknamige studiemodel neemt de productieversie -indien gewenst- ook het duotoon spuitschema en de hevige interieurkleurtjes over. Met de achterste zitplaatsen in gebruik kan je tot 174l laden. Offer je de achterste zitplaatsen op, dan groeit de capaciteit tot 1.462l. Het modelletje krijgt twee dieselversies en één benzine onder de kap. In het eerste geval gaat het om de 1.5l dCi met 85, dan wel 100pk, in het tweede geval is het de 105pk sterke 1.6. Allen worden ze standaard aan een vijfbak gekoppeld.

Geef commentaar
comments by Disqus